Peking - Součástí příprav na blíží se olympijské hry je i rekonstrukce pekingského letiště. Dosavadní dva terminály - jeden z padesátých a druhý z devadesátých let - dávno nestačily odbavovat cestující.
Čína tak dnes otevřela nový, třetí terminál. A vzala to od podlahy. Jde o největší letištní terminál světa a podle jeho architekta Normana Fostera i o největší zastřešenou budouvu planety.
Plocha nové části letiště je srovnatelná se 170 fotbalovými hřišti. Pokud se člověk rozhodne jít z jednoho konce na druhý, urazí přes tři kilometry.
"Z jednoho konce budovy nedohlédnete na druhý," uvedl architekt Foster. Ten se v minulosti podílel například na rekonstrukci budovy Říšského sněmu v Berlíně nebo fotbalového stadiónu Wembley v Londýně.
Projekt přišel na 2,7 miliard dolarů, stavba od základů až po dnešní otevření trvala čtyři roky. Její tvůrci se údajně inspirovali tradiční čínskou architekturou. Kromě skla a oceli tak letišti vévodí sloupy v rudé barvě a pozlacené prvky ve střeše.
Návštěvník se tak přes modernost budovy má cítit jako v tradičních císařských palácích a čínských chrámech. Hlady u toho rozhodně nezůstane: na výběr je čtyřiašedesát restaurací.
- Dále čtěte:
- Princ Charles vyhlásil bojkot olympiády. Kvůli Tibetu
- Spielberg už nechce radit Pekingu. S olympiádou končí
Jak už to v Číně bývá, stavba si vyžádala zničení mnoha obytných domů a přestěhování lidí, kteří v nich žili. Podle agentury AP takto přišlo kvůli rozšíření letiště o střechu nad hlavou zhruba deset tisíc lidí.
Zatím není jasné, nakolik bude v prvních dnech vše fungovat tak, jak má. První dny velkých letišť v Asii totiž bývají ve znamení chaosu, ztracených zavazadel a selhávající techniky.
Tak tomu bylo například po otevření letiště Chek Lap Kok v Hongkongu v roce 1998 a před dvěma lety i na letišti Suvarnabhumi v Bangkoku.