reklama
 
 

Papež František si musí Poláky získat. Tvrdě ho kritizují kvůli postojům k migraci i antikoncepci

26. 7. 2016 19:41
Ve středu se má papež František dostavit na Světové dny mládeže, shromáždění desetitisíců věřících v Krakově. Polští křesťané ale nového papeže zřejmě nebudou vítat zdaleka tak přívětivě jako jeho předchůdce polského původu. V konzervativním Polsku mnozí kritizují především jeho postoje k uprchlíkům, ale také názory na rozvody, antikoncepci a ti nejradikálnější odpůrci dokonce zpochybňují legitimitu jeho zvolení a označují ho za zaprodance. Velmi uctívaným duchovním nevyhovuje ani jeho poselství návratu k "církvi chudých", polská církev se totiž obává, že by mohla přijít o řadu privilegií i financí.

Varšava - Portrét papeže Františka je ve varšavské katedrále Božského Spasitele vedle dalšího, mnohem většího portrétu bývalého polského papeže Jana Pavla II. Když se v Polsku řekne papež, myslí se tím stále především Karol Wojtyla, napsala agentura AFP.

Odborníci říkají, že František si bude při své první návštěvě Polska jen velmi těžce získávat srdce a mysli místních věřících. Tato návštěva bude součástí týden trvajících Světových dnů mládeže v Krakově.

Zatímco Polsko se uprostřed nejhorší evropské migrační krize od dob druhé světové války uprchlíků straní kvůli údajným bezpečnostním rizikům, František přesvědčuje o nutnosti politiky otevřených dveří a milosrdenství vůči uprchlíkům před válečným konfliktem - nezávisle na jejich víře.

V etnicky homogenním konzervativním Polsku se ozvala hlasitá kritika - i nenávistné projevy, když katoličtí věřící viděli Františka, jak myje nohy třem muslimským uchazečům o azyl.

Tento hluboce křesťanský počin odkazující na gesto Ježíše myjícího nohy svým učedníkům spustil na internetu nevídanou vlnu nadávek na adresu papeže, říká Ignacy Dudkiewicz, šéfredaktor varšavského časopisu Kontakt zaměřeného na progresivní mladé katolíky ve Varšavě. "Františka vláčejí bahnem kvůli jeho postoji k uprchlíkům," řekl AFP.

Silně katolicky zaměřená pravicová vláda premiérky Beaty Szydłové, která je také důrazně proti přijímání uprchlíků, uvolnila těsně před papežovým příjezdem 803 000 eur (přes 21 milionů korun) na financování uprchlických táborů v Jordánsku, Libanonu a Turecku. Kritici však tvrdí, že šlo spíše o symbolické gesto než o opravdový pokus usnadnit těžkou situaci uprchlíků.

Zbigniew Nosowski, redaktor uznávaného katolického měsíčníku Więż, tvrdí, že "hodně lidí tady si myslí, že papežovo poselství o soucitu vůči uprchlíkům a chudým je přehnané".

Ti nejkonzervativnější katoličtí novináři dokonce zašli tak daleko, že zpochybňují legitimitu papežova zvolení a obviňují jej ze záměru rozvrátit církev. Polští nejvyšší duchovní tyto názory neodsoudili.

Jedna pravicová konspirační webová stránka obviňuje Františka z toho, že se "zaprodává ekologům, svobodným zednářům, islamistům a vetřelcům vydávajícím se za uprchlíky". "Je to drzost požadovat po každé farnosti, aby přijala arabského uprchlíka, a zároveň tvrdit, že by se katolíci neměli množit jako králíci," píše se na webu.

Vypadá to, že ani polští biskupové nejsou Františkovi velcí fanoušci - v dopise adresovaném věřícím v rámci Světového dne mládeže připomněli papeže Jana Pavla II. třikrát, zatímco o současném papeži se sotva zmínili.

"Zdejší biskupové sice formálně podporují papežovo poselství o přijímání uprchlíků, ale dělají to bez většího přesvědčení," uvádí Dudkiewicz.

Polská církev je zvyklá na vysokou úroveň privilegií a prestiže, a tak se "bojí přijít o své postavení, jak institucionální, tak finanční," dodává.

"Církvi se příliš nelíbí Františkův návrat k 'církvi chudých', jak tomu bylo v prvních stoletích křesťanství - bez kardinálských rouch, limuzín a luxusních bytů," říká náboženský sociolog Paweł Boryszewski. "Polská hierarchie má opravdové obavy. Biskup na kole a v sandálech, to nevypadá dobře."

"Biskup v Polsku je bohem," dodává. "Není divu, že je polská církev radši potichu a vyčkává, až tento pontifikát skončí."

Také Františkův progresivní pohled na antikoncepci (o které tvrdí, že "není naprostým zlem") spolu s umožněním svatého přijímání i pro rozvedené již dlouho vyvolává mezi konzervativními věřícími v Polsku smíšené pocity.

"Poláci tak úplně neznají Františka. Stejně tak tento argentinský papež nezná Poláky," říká Nosowski o 79letém papežovi, synovi italských imigrantů do Jižní Ameriky.

"Na tom, že je Jan Pavel II. tak populární, není nic překvapivého. Je to polský svatý," dodává Nosowski.

Františkova návštěva v Polsku bude zcela jiná než devět historických poutí, které papež Jan Pavel II. vykonal do rodné země během 27 let svého pontifikátu.

Zatímco zesnulý polský papež soustředil energii na to, aby své krajany duchovně vedl při mírovém svrhávání komunismu, Františkova mise je při setkání s mladými katolíky po celé zeměkouli univerzálnější.

Nosowski si myslí, že přes hluboké výhrady některých lidí, se Polsko "vůči Františkově návštěvě postupně rozehřívá, zvláště mladí Poláci".

autor: ČTK | 26. 7. 2016 19:41

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama