Omezení letů bylo zbytečně přísné, zlobí se aerolinky

Radim Klekner Radim Klekner
19. 4. 2010 16:35
Letečtí přepravci provedli o víkendu testy a žádné nebezpečí podle nich nehrozí
O víkendu zůstaly na zemi čtyři pětiny letadel
O víkendu zůstaly na zemi čtyři pětiny letadel | Foto: Reuters

Brusel - Vedení evropských leteckých společností tvrdí, že uzavírka vzdušného prostoru kvůli oblaku sopečného prachu nemusela být kompletní. Evropský úřad pro bezpečnost letecké dopravy (Eurocontrol) je ale opačného názoru.

Německé, nizozemské a francouzské aerolinie provedly o víkendu řadu testovacích letů a jsou přesvědčeny, že vzdušný prostor nad Evropou byl v sobotu i neděli bezpečný. Eurocontrol, stejně jako řada evropských vlád, nabádá ovšem k obezřelosti.

"Ekonomický dopad na leteckou branži je už nyní větší, než měly teroristické útoky z 11. září 2001," tvrdí předseda Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Giovanni Bisignani.

To je také hlavní argument leteckých společností, podle nichž byla bezpečnost vzdušné dopravy i o víkendu plně zajištěna.

"Až do výšky osm tisíc metrů se žádný vulkanický prach nevyskytuje," tvrdí mluvčí společnosti Lufthansa Andreas Bartels. Ve vyšších vrstvách troposféry prach nicméně přebývá nadále a Bruselu činí starosti.

"Pravidla pro letecký provoz platí celosvětově, v Evropě jsou ale možná uplatňována trochu striktněji než ve Spojených státech," připouští jeden z vysokých činitelů Eurocontrolu Brian Flynn.

Nelze jen tak čekat

Evropská unie uvažuje o tom, že povolí až třetinu letů. Ztráty leteckých společností totiž činí 250 milionů dolarů denně.

"Nemůžeme jen tak čekat, až se sopečný prach rozptýlí," citovala stanice BBC eurokomisaře pro dopravu Siima Kallase.

"Musíme ustoupit od kompletní uzavírky a nalézt cestu, jak vzdušný prostor postupně otevřít," zdůrazňuje šéf IATA Bisignani.

Jiného názoru je kupříkladu německý ministr dopravy Peter Ramsauer.

"Bylo by cynické dávat na jednu misku vah ztráty leteckých společností a na druhou bezpečnost leteckého provozu," říká. Ta má podle něj jednoznačně prioritu.

Španělský ministr pro evropské záležitosti Diego Lopéz Garrído je nicméně přesvědčen, že Eurocontrol tlaku leteckých přepravců nakonec ustoupí. Mrak sopečného prachu se sice táhne v přibližně desetikilometrové výšce od polárního kruhu až po Středozemní moře, je však již značně prořídlý.

"Hovoří se o prašných mracích, za poslední tři dny jsme ale neviděli mezi Flensburgem a Bertechsgadenem jediný," rozhořčuje se generální ředitel Lufthansy Wolfgang Mayrhuber.

Podle něj dodržují německé aerolinie vysoký bezpečnostní standard a nemůže být ani řeči o tom, že by dávaly v sázku bezpečnost cestujících.

Erupce vulkánu pokračují

Některé společnosti již naznačily, že pokud bude výpadek letecké dopravy pokračovat, mohly by požádat o státní pomoc. Již týdenní výpadek příjmů může znamenat pro některé z přibližně 150 evropských aerolinií bankrot.

Spolkový ministr dopravy pomoc ze státní kasy striktně odmítá s poukazem, že o případných finančních ztrátách leteckých společností je zapotřebí mít nejdříve konkrétní čísla.

Pokud by omezení letecké dopravy trvala několik měsíců, mohlo by to hospodářský růst v EU, jenž má letos činit 1,5 procenta, nicméně opět srazit k nule.

Vulkán na Islandu se ovšem přes víkend nijak neuklidnil a intenzita erupcí je dokonce silnější. Erupce sopečných plynů nyní vystupují do výše pouhých čtyř až pěti kilometrů oproti jedenácti, jak tomu bylo ve čtvrtek ráno.

Přeprava tělesných orgánů nemůže čekat

Výpadek letecké přepravy se na druhé straně pomalu začíná projevovat v jiných odvětvích.

Ohroženy jsou kupříkladu operační zákroky v některých nemocnicích, kde pacienti čekají na náhradní orgány. Společnost Eurotransplant je nyní musí posílat po železnici. V zahraničí uvízla také část chirurgů.

Některé obchodní řetězce zase hlásí, že jim docházejí zásoby tropického ovoce přepravovaného právě vzdušnou cestou. Keňa, která je hlavním vývozcem tropických květin do EU, hlásí, že každý den zaznamenává ztráty ve výši dvou milionů dolarů.

Zcela vyprodány jsou zato mezinárodní rychlíky a společnost Eurostar provozující spojení mezi Británií a Francií dnes musela do tunelu pod Lamanšským průlivem vyslat šest souprav navíc.

V Evropě bylo kvůli sopečnému prachu uzavřeno 313 letišť a miliony cestujících se musely svých cest do zahraničí vzdát nebo použít jiný druh dopravy.

 

Právě se děje

Další zprávy