Objev: Na nové planetě může být tekutá voda

Roman Gazdík
7. 11. 2007 13:55
Počet objevených planet v systému vzrostl na pět
Takto možná vypadá planeta mimo naši sluneční soustavu.
Takto možná vypadá planeta mimo naši sluneční soustavu. | Foto: ESO

Berkeley - Astronomové objevili novou planetu v nedalekém solárním systému, který je velmi podobný tomu našemu. Informuje o tom server ScienceDaily s odvoláním na materiály poskytnuté univerzitou v Berkeley.

Počet objevených planet v systému Cancri 55 tak vzrostl na pět.

Celkem se mimo Sluneční soustavu dosud podařilo objevit 260 planet. Nikdy však pět v jedné soustavě najednou.

Voda po celý rok

Ve všech pěti případech jde o poměrně velké planety, čtyři z nich jsou typem podobné Jupiteru. Poslední objevená je o něco menší, přibližně jako náš Neptun, tedy 45krát těžší než Země.

Planeta, která byla nazvána Cancri 55 f, je ke své mateřské hvězdě o něco blíže než Země a oběhne ji jednou za 260 dní.

Podle astronomů jde o vůbec první objevenou planetu mimo Sluneční soustavu, která se po celou svou oběžnou dráhu pohybuje v takzvané "Goldilockově zóně". V té je možná existence vody v kapalném stavu, což je považováno za základní podmínku ke vzniku života.

Jako Sluneční soustava

"Myslím, že význam tohoto objevu je obrovský. Víme teď, že naše Slunce a jeho rodina planet není neobvyklá. Naše Mléčná dráha obsahuje miliardy planetárních systémů, mnoho z nich je tak bohatých, jako je ten náš," cituje britský deník The Guardian vedoucího výzkumníků Goeoffa Marcyho.

Tekutá voda se usilovně hledá i na Marsu
Tekutá voda se usilovně hledá i na Marsu | Foto: NASA

Podle astronomů má tento systém mnoho podobných rysů jako Sluneční soustava.

Hlavní hvězda je svou velikostí, věkem i barvou velmi podobná našemu Slunci. Jsou zde plynoví giganti a planety se pohybují po elipsách blízkých kružnici.

Existuje zde také vysoká pravděpodobnost výskytu malých skalnatých těles podobných Zemi. Žádné z nich se dosud nepodařilo nalézt, podle Marcyho jde však jen o otázku času a technologie.

Planety v jiných hvězdných systémech se hledají skrze působení gravitačních sil, kterými ovlivňují záření centrální hvězdy. Čím hmotnější planeta, tím snadněji ji lze objevit. Například Jupiter je 318krát hmotnější než Země, a proto je jeho gravitační vliv na Slunce patrnější.

Planeta zemského typu pravděpodobná

"Je zde zajímavý záhadný prostor mezi čtvrtou planetou Cancri 55 a planetou typu Jupitera, která je velmi daleko," řekl Geoff Marcy BBC.

Najdeme druhou Zemi?
Najdeme druhou Zemi? | Foto: NASA

"Je těžké si představit, že by v tomhle velkém prostoru nic nebylo. To napovídá tomu, že tam mohou být malé skalnaté planety jako Venuše, Mars nebo Země," dodal.

Astronomové doufají, že by 55 Cancri f mohla mít měsíc podobně jako plynoví velikáni Sluneční soustavy. Existence měsíce by totiž podporovala proudění vody na planetě, což by významně zvýšilo pravděpodobnost existence života.

Právě kvůli možnosti objevení života astronomové exoplanety  - jak se říká planetám mimo Sluneční soustavu - tak usilovně hledají.

Pátrání po exoplanetách se dostalo do módy na počátku devadesátých let, první objevenou byla roku 1995 51 Pegasi b.

Letos na jaře oznámili švýcarští astronomové objev planety zemského typu, která by mohla obsahovat tekutou vodu, později se však ukázalo, že tomu tak nejspíš nebude.

Ćtěte více:
Vědci našli novou Zemi. Počkají na signál
Země není žádná rarita. Život existuje i jinde

Ve velké části Prahy se zvýší daň z nemovitosti

Ve velké části Prahy se zvýší daň z obytných nemovitostí, v případě komerčních nemovitostí se zdvojnásobí na celém území metropole. Vyplývá to z úpravy vyhlášky pro výpočet daně, kterou schválili pražští zastupitelé. Městské části si mohly určit, zda daň u rezidenčních domů zvýší - z těch velkých tak učinily Praha 1, 3, 7, 8, 10, 11 a 12.

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Češi měli stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod. "Hity bohužel nepřišly v situaci, kdy jsme měli běžce ve skórovací pozici, abychom z toho udělali větší drámo. A oni důležitý odpal dali," řekl první metař Petr Čech, který měl tři odpaly ze čtyř startů.

Utkání rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

"Ten homerun byl rozhodující. Podle Radima (Chrousta) měl být strikeaut, ale rozhodčí to nefoukl. Nevymlouváme se na to a v podstatě jeden švih dal Italům pohodu do zbytku zápasu," řekl Petr Minařík, který vystřídal Chrousta v páté směně.

Pětatřicetiletý Minařík sice pátému bodu domácích nezabránil, ale jinak další útok zastavil. "Kdybych to nezvládl, tak by to bylo téměř neřešitelné. Takhle jsme ještě pořád zůstali v zápase a bojovali do poslední chvíle," řekl Minařík.

Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování nepřipustila. "Byť jsme se v útoku prosazovali, tak jsme to nezvrátili," řekl Minařík.

Zákrok večera předvedl ve středním zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a i poslední česká šance na body padla.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.