Objev: Na nové planetě může být tekutá voda

Roman Gazdík
7. 11. 2007 13:55
Počet objevených planet v systému vzrostl na pět
Takto možná vypadá planeta mimo naši sluneční soustavu.
Takto možná vypadá planeta mimo naši sluneční soustavu. | Foto: ESO

Berkeley - Astronomové objevili novou planetu v nedalekém solárním systému, který je velmi podobný tomu našemu. Informuje o tom server ScienceDaily s odvoláním na materiály poskytnuté univerzitou v Berkeley.

Počet objevených planet v systému Cancri 55 tak vzrostl na pět.

Celkem se mimo Sluneční soustavu dosud podařilo objevit 260 planet. Nikdy však pět v jedné soustavě najednou.

Voda po celý rok

Ve všech pěti případech jde o poměrně velké planety, čtyři z nich jsou typem podobné Jupiteru. Poslední objevená je o něco menší, přibližně jako náš Neptun, tedy 45krát těžší než Země.

Planeta, která byla nazvána Cancri 55 f, je ke své mateřské hvězdě o něco blíže než Země a oběhne ji jednou za 260 dní.

Podle astronomů jde o vůbec první objevenou planetu mimo Sluneční soustavu, která se po celou svou oběžnou dráhu pohybuje v takzvané "Goldilockově zóně". V té je možná existence vody v kapalném stavu, což je považováno za základní podmínku ke vzniku života.

Jako Sluneční soustava

"Myslím, že význam tohoto objevu je obrovský. Víme teď, že naše Slunce a jeho rodina planet není neobvyklá. Naše Mléčná dráha obsahuje miliardy planetárních systémů, mnoho z nich je tak bohatých, jako je ten náš," cituje britský deník The Guardian vedoucího výzkumníků Goeoffa Marcyho.

Tekutá voda se usilovně hledá i na Marsu
Tekutá voda se usilovně hledá i na Marsu | Foto: NASA

Podle astronomů má tento systém mnoho podobných rysů jako Sluneční soustava.

Hlavní hvězda je svou velikostí, věkem i barvou velmi podobná našemu Slunci. Jsou zde plynoví giganti a planety se pohybují po elipsách blízkých kružnici.

Existuje zde také vysoká pravděpodobnost výskytu malých skalnatých těles podobných Zemi. Žádné z nich se dosud nepodařilo nalézt, podle Marcyho jde však jen o otázku času a technologie.

Planety v jiných hvězdných systémech se hledají skrze působení gravitačních sil, kterými ovlivňují záření centrální hvězdy. Čím hmotnější planeta, tím snadněji ji lze objevit. Například Jupiter je 318krát hmotnější než Země, a proto je jeho gravitační vliv na Slunce patrnější.

Planeta zemského typu pravděpodobná

"Je zde zajímavý záhadný prostor mezi čtvrtou planetou Cancri 55 a planetou typu Jupitera, která je velmi daleko," řekl Geoff Marcy BBC.

Najdeme druhou Zemi?
Najdeme druhou Zemi? | Foto: NASA

"Je těžké si představit, že by v tomhle velkém prostoru nic nebylo. To napovídá tomu, že tam mohou být malé skalnaté planety jako Venuše, Mars nebo Země," dodal.

Astronomové doufají, že by 55 Cancri f mohla mít měsíc podobně jako plynoví velikáni Sluneční soustavy. Existence měsíce by totiž podporovala proudění vody na planetě, což by významně zvýšilo pravděpodobnost existence života.

Právě kvůli možnosti objevení života astronomové exoplanety  - jak se říká planetám mimo Sluneční soustavu - tak usilovně hledají.

Pátrání po exoplanetách se dostalo do módy na počátku devadesátých let, první objevenou byla roku 1995 51 Pegasi b.

Letos na jaře oznámili švýcarští astronomové objev planety zemského typu, která by mohla obsahovat tekutou vodu, později se však ukázalo, že tomu tak nejspíš nebude.

Ćtěte více:
Vědci našli novou Zemi. Počkají na signál
Země není žádná rarita. Život existuje i jinde

Čeští ekologové se mohou odvolat proti rozšíření dolu Turów, čas mají do 17. března

Do Česka oficiálně dorazil z Polska překlad souhlasu k rozšíření polského dolu Turów, takže se proti němu nyní mohou čeští ekologové odvolat. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo životního prostředí. Na odvolání mají ekologické organizace čas do 17. března. Samo ministerstvo už dříve vydalo k rozšíření hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice nesouhlasné stanovisko. Proti rozšíření se staví i Liberecký kraj a dotčené české obce. Česko se obává, že rozšíření může mít negativní dopad na zásobování části Liberecka pitnou vodou.

V lednu vydalo polské Regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí ve Vratislavi rozhodnutí v procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterým souhlasilo se záměrem na rozšíření dolu Turów i přes námitky české strany. Zároveň vydalo stanovisko o okamžité vykonavatelnosti rozhodnutí.

"Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí polského úřadu zveřejnilo v plném znění a v českém jazyce na svých stránkách. Česká veřejnost má podle polského práva možnost se proti rozhodnutí polského úřadu odvolat výhradně prostřednictvím ekologických organizací," sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Syrský prezident Asad: Boje v Sýrii budou pokračovat až do osvobození celé země

Současná ofenziva syrské a ruské armády proti povstalcům na severu Sýrie nesignalizuje konec syrského konfliktu. Řekl to syrský prezident Bašár Asad. Boje podle něj budou pokračovat. Syrské armádě se s pomocí Ruska podařilo o víkendu získat další města v okolí někdejšího průmyslového centra země Aleppa. Tento týden má být obnovený provoz na tamním letišti, které bylo zavřené od roku 2012.