Nové Beaujolais teče plným proudem. Už po 56.

Blahoslav Hruška
15. 11. 2007 19:15
Mladé víno nejvíce pijí Japonci
Tak takhle vypadalo loni
Tak takhle vypadalo loni | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Paříž - Le Beaujolais Nouveau est arrivé! Cedulka s tímto nápisem se letos v mnoha restauracích, barech, obchodech a vinotékách po celém světě objevila již po 56.

Právě tak dlouho má totiž francouzská oblast Beaujolais právo prodávat své víno již třetí čtvrtek v listopadu - o měsíc dříve, než vinaři odjinud.

A jako každým rokem se opět rozběhla debata, jestli je nové Beaujolais jen reklamním trikem, jak prodat lehké a snadno pitelné víno ovocné chuti, nebo tento mok Francii a francouzské vinaře ve světě může nějak propagovat a pomoci jim.

ČTĚTE VÍCE: Sarkozyho straší noční můra: vinaři-teroristé

Jisté je, že obliba mladého vína, které se lahvuje necelé dva měsíce po sklizni, rok od roku stoupá. Letos ho do světa putuje na padesát milionů lahví, plnou čtvrtinu produkce přitom vypijí Japonci.

Letošní novinkou je rosé, kterého vinaři v Beaujolais za pomocí velmi krátké macerace slupek z hroznů odrůdy Gamay vyrobili pouhých 400 tisíc lahví.

Japonci mladé víno z Francie milují. Dokonce se v něm i koupou.
Japonci mladé víno z Francie milují. Dokonce se v něm i koupou. | Foto: Reuters

Nové Beaujolais přitom dobývá i trhy, které jinak francouzské vinaře s přehledem válcují. Pijí ho také Chilané nebo Argentinci, kteří jinak do Evropy dodávají cenově přijatelná vína, které laik sotva rozezná od vyzrálých červených vín ze země galského kohouta.

A Beaujolais dobře funguje také jako model propagace vinařství i jinde v Evropě, kde před několika lety začali výrobci znovuobjevovat kouzlo "nových vín".

V Česku například rok od roku vzrůstá obliba Svatomartinského vína, které se - jak jméno napovídá - prvně pije už na Martina, tedy 11. listopadu. Letos ho čeští a moravští vinaři připravili na půl milionu lahví.

ČTĚTE VÍCE o Svatomartinském vínu

 

Právě se děje

Další zprávy