NASA: Máme důkaz, že na Marsu je voda

lem
7. 12. 2006 10:22
Washington - Nejnovější snímky Rudé planety ze sondy Mars Global Surveyor přinesly vědcům z NASA naději - vodu v tekutém stavu. Uvnitř: GALERIE
Jezero vodního ledu by po roztání poskytlo astronautům na Marsu vodu.
Jezero vodního ledu by po roztání poskytlo astronautům na Marsu vodu. | Foto: ESA

A pokud je na povrchu Marsu opravdu tekoucí voda, není vyloučena ani existence života, tvrdí vědci.

Změny na povrchu. Může za to voda?

Družice Mars Global Surveyor, obíhající na oběžné dráze kolem Marsu, zachytila změny ve struktuře dvou kráterů, které mohl v posledních pěti letech způsobit tok vody.

"Tato pozorování dávají dosud nejpřesvědčivější důkaz, že se na povrchu Marsu příležitostně objevuje tok vody," potvrdil Michael Meyer z Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Informace vědeckého týmu přineslo nejnovější vydání prestižního časopisu Science.

Dosavadní vědecké zprávy přitom potvrdily na Marsu existenci vody pouze ve formě ledu a vodních par.

Pro možnost života na Marsu je však nejdůležitější přítomnost vody v tekutém stavu. O té až do těchto chvil experti pochybovali.

• Snímky z družice Mars Global Surveyor:

Foto: NASA

Život na Marsu je...

Pokud geologická aktivita na Marsu opravdu otepluje vodu pod zemí, je podle Andrewa Coatese z Londýnské univerzity "možné, že na Marsu je skutečně život i dnes".

"Ukázalo by se tak, že Mars je mnohem dynamičtější planeta, než jsme si doposud mysleli," dodal pro britský deník Daily Telegraph.

Není tak vyloučeno, že na Marsu žijí primitivní formy bakterií ještě dnes.

...nebo kdysi byl

Z vědeckých závěrů přitom dosud vyplývalo, že pokud na Marsu existovalo v minulosti prostředí příznivé životu, bylo to v období prvních několika set milionů let existence planety.

Před 3,5 miliardami let se totiž Mars změnil v chladnou a vyprahlou krajinu, kterou známe dnes.

Přitom během prvních zhruba 600 milionů let existence planety mohlo být na jejím povrchu relativně velké množství vody, příznivé teploty a nízká hodnota kyselin.

Následujících 500 milionů let přineslo mohutné sopečné výbuchy, které zahltily ovzduší sírou a povrch planety kyselinami. Ve stejné době Mars ztratil i svoji atmosféru, patrně vlivem oslabení magnetického pole.

Z podobného důvodu vesmírné větry patrně odnesly i zásoby vody.