Život na Marsu? Krátce a z počátku

opa
21. 4. 2006 20:00
Paříž - Největší záhada, která nedává spát vědcům zabývajícím se nejbližším sousedem Země, planetou Mars, se blíží svému vyřešení.
Červená planeta ve své ranné historii možná hostila určité formy života. Dosud nejkomplexnější studie to potvrzuje. | Foto: NASA

V pátek uveřejněná vědecká studie, shrnující poznatky nashromážděné za poslední desetiletí, potvrzuje, že na Marsu mohl existovat život.

Pokud tomu tak bylo, šlo údajně o období krátce po vzniku planety.

Dosud nejkomplexnější studie

Analýza zveřejněná v časopisu Science údajně dosud nejkomplexněji zpracovává informace získané ze vzorků minerálů a nejpřesněji určuje možnou klimatickou historii planety.

Mezinárodní tým vedený francouzským profesorem Jean-Pierrem Bibringem se opíral o poznatky získané sondou Evropské vesmírné agentury Mars Express, americkými družicemi i dvěma vesmírnými vozítky, která zkoumají Mars právě teď.

Z vědeckých závěrů vyplývá, že pokud na Marsu existovalo v minulosti prostředí příznivé životu, bylo to v období prvních několika set milionů let existence planety. Před 3,5 miliardami let se totiž Mars změnil v chladnou a vyprahlou krajinu, kterou známe dnes.

Mládí planety - příznivé podmínky

Během prvních zhruba 600 milionů let existence planety mohlo být na jejím povrchu relativně velké množství vody, příznivé teploty a nízká hodnota kyselin. Vyplývá to z poznatků získaných studiem nejstarších nerostů.

Následujících 500 milionů let přineslo mohutné sopečné výbuchy, které zahltily ovzduší sírou a povrch planety kyselinami. Ve stejné době Mars ztratil i svoji atmosféru, patrně vlivem oslabení magnetického pole. Z podobného důvodu vesmírné větry patrně odnesly i zásoby vody.

Tak vidí povrch Marsu robot Spirit. Studie zveřejněná v časopisu Science použila veškeré infomace získané roboty a družicemi za poslední desetiletí. | Foto: NASA

Během dalších 300 milionů let získal povrch Marsu dnešní mrazivou, rezavě rudou podobu.

Život? Stále to není jisté

Přestože připouštějí existenci života, vědci zároveň uznávají, že není zcela jisté, že voda a s ní související příznivé prostředí na planetě skutečně byla. Existuje totiž možnost, že zkoumané vzorky nerostů se přeměnily teprve pod povrchem a planeta byla vždy mrazivá.