"Z dálky vypadá budova nádraží jako obří vesmírná loď, která přistála uprostřed Berlína," napsal německý deník Stuttgarter Nachrichten. "Brzy se však stane nedílnou součástí města."
Slavnostní otevření nového nádraží provedli symbolickým zmáčknutím knoflíku kancléřka Angela Merkelová a šéf německých drah Hartmut Mehdorn. Když Merkelová a Mehdorn stiskli symbolické tlačítko, nastalo na některých místech skleněného paláce přerušení proudu. Výpadek trval pár minut, poté slavnostní ceremonie pokračovala.
|
|
V centru Berlína, kde ještě před pár lety stávala neblaze proslulá berlínská zeď, vyrostla v uplynulých letech celá řada moderních budov. Nedaleko pětipatrové budovy ze skla a železa se tyčí budova německého parlamentu, sídlo kancléřů nebo památník obětem holocaustu.
Dražší, než jsme si mysleli
"Rozhodnutí postavit toto nádraží je staré již 14 let," potvrdila mluvčí německých drah Gabriele Schlottová pro deník Der Spiegel. Výsledkem dlouholeté práce je pak "budova příštího století", dodal ředitel německých drah DB Hartmut Mehdorn. "Je to nejkrásnější budova nádraží na světě a my jsme rádi, že vyrostla právě v našem městě."
V době euforie ze spojení obou německých zemí bylo hlavním cílem vytvoření unikátního díla. S postupem let a utracených peněz se však zvedla mírná vlna odporu. Diskutabilní budova nádraží, která bude dnes po deseti letech prací a vynaložení 700 milionů euro otevřena, je prý příliš megalomanská, zbytečně drahá a zbylá berlínská nádraží budou díky tomu chátrat.
"Lidé si pořád na něco stěžují. Je to samozřejmě velmi drahá stavba, dražší než jsme si původně mysleli," potvrdil Mehdorn.
Slavná stanice Zoo bude chátrat
"Berlín nikdy neměl hlavní nádraží, i když snem to bylo již více než jedno století," doplnil mluvčí drah Holger Auferkamp. Stížnosti občanů, kterým se nelíbí, že nedaleké nádraží Zoo bude už pouze chátrat, přešel s ledovým klidem. "Nádraží jsme chtěli a důvodem, proč tu nikdy nestálo, byla zeď. Nádraží budou brzy všichni milovat."
Celý projekt, jehož součástí je dalších osm stanic berlínského metra, přišel německé dráhy, berlínskou radnici a vládu na třináct miliard euro.
Končit zde bude většina mezinárodních vlaků Intercity, pro které jsou připraveny kolejnice eliminující hluk. Více než tisícovka vlaků denně odbaví na 300 tisíc osob a v pěti patrech okolních obchodů a restaurací najde pracovní příležitosti asi 600 osob. Další tři stovky zaměstnají samotné německé dráhy.
|