Meteorit ukrývá tajemství, kvůli němuž chceme na Mars

Petr Jemelka Petr Jemelka
23. 11. 2013 0:24
4,4 miliardy let starý meteorit dopadl na Zemi i s prastarými vzorky povrchu planety.
Takhle nějak mohl Mars kdysi vypadat.
Takhle nějak mohl Mars kdysi vypadat. | Foto: Wikimedia Commons

Tallahassee - Odpověď na klíčovou otázku, co udělalo z kdysi přívětivé planety dnešní vyprahlý a nehostinný Mars, zřejmě netřeba hledat jen ve vesmíru

Indicie k rozluštění jedné z největších astronomických hádanek poslední doby možná lidstvu od pradávna ležela přímo pod nohama. Přesněji řečeno - ukrýval ji úlomek 4,4 miliardy let starého meteoritu, který obsahuje zachovalé vzorky tehdejšího povrchu rudé planety.

Podle nové studie vzácné horniny, o níž informoval odborný magazín Nature, se zdá, že "černá kráska", jak experti úlomku přezdívají, může lidstvu předat velmi cenné svědectví. Možná prozradí, jak Mars vypadal v průběhu prvních sto milionů let své existence.

"Prostě strčila nos přímo do zrození Marsu," prohlásil o černé krásce šéf výzkumného týmu z Floridské státní univerzity v rozhovoru s reportérem CNN.

Dosavadní analýzy totiž ukazují, že vzorky obsahují deseti- až třicetinásobně víc vody než jakýkoliv jiný marťanský meteorit. Z toho plyne, že s největší pravděpodobností pochází z doby, kdy Mars oplýval hojným množstvím životadárné tekutiny.

Mars před 4 miliardami let?
Mars před 4 miliardami let? | Video:

Dopad obřího meteoritu před pěti až jedenácti miliony let byl tak silný, že vymrštil úlomky marťanské půdy směrem k Zemi.

Na zásadnější závěry je ještě brzy, podle již zmíněného Munira Humayuna z floridské univerzity se ale zdá, že vzorek pochází z doby, kdy se při vulkanických erupcích dostala na povrch voda, oxid uhličitý a dusík.

"Je jiný než ostatní meteority, které jsme kdy zkoumali. Kdybych měl někde hledat důkaz o životě na Marsu, bylo by to první, na co bych se zaměřil. Jde o vzorek přímo z povrchu," potvrzuje Carl Agee z univerzity v Novém Mexiku, který meteorit dostal (viz níže).

Z kapsy nomáda do nejmodernějších laboratoří

Nyní je sice vzácný meteorit v péči těch nejpovolanějších, ještě v roce 2011 ale vězel v kapse nomáda, který ho našel na Sahaře. Na tom by nebylo nic divného. Pouštní kočovníci si sběrem zajímavých nebo cenných hornin často přivydělávají, to by ale nesmělo jít o černou krásku.

Černá kráska.
Černá kráska. | Foto: Youtube.com

Přes marockého překupníka, který mu dal jméno černá kráska, se pak meteorit dostal k soukromému indickému sběrateli, který jej daroval profesoru Carlu Ageemu z univerzity v Novém Mexiku.

Ten zprvu netušil, jak velký dar od Inda dostal. Byl ale zvědavý, tak se ho rozhodl rozříznout. "Na povrchu to bylo leskle černé. Uvnitř taky, ale ještě tam byly bílé skvrny a bublinky. Nikdy jsem nic podobného neviděl," vzpomíná.

Státní zástupce znovu podal obžalobu kvůli úniku odposlechů Béma s Janouškem

Státní zástupce znovu podal žalobu na bývalého předsedu Věcí veřejných Víta Bártu a policistu Jana Petržílka kvůli úniku odposlechů bývalého pražského primátora Pavla Béma a lobbisty Romana Janouška. Žalobce viní Bártu s Petržílkem ze zneužití pravomoci a ohrožení utajované informace. O znovupodání žaloby informovala pondělní Mladá fronta Dnes (MfD).

Nově podaná obžaloba už v utajeném režimu není. "Jediná odstraněná vada je, že obžaloba již není utajována. Spis je i přes výhrady městského soudu a vrchního soudu utajován stále stejně," řekl MfD Petržílkův advokát Václav Němec. Důkazně se podle něj spis vůbec nikam neposunul.

Venezuelský opoziční předák López, který je blízkým spolupracovníkem Guaidóa, uprchl do Španělska

Venezuelský opoziční předák Leopoldo López v neděli dorazil do Španělska poté, co se rok a půl ukrýval v rezidenci španělského velvyslance ve venezuelské metropoli Caracasu. Lópezovi se nejprve podařilo utéci do Kolumbie, odkud odletěl do Madridu, kde se znovu shledal se svou rodinou. López je blízkým spolupracovníkem šéfa parlamentu Juana Guaidóa, jehož uznává na šest desítek zemí prozatímním prezidentem Venezuely. Guaidó se snaží přimět k demisi autoritářskou vládu Nicoláse Madura s cílem uspořádat v zemi svobodné volby.

López slíbil, že i z exilu bude podporovat politickou opozici v její snaze sesadit Madura. "Venezuelci, toto rozhodnutí nebylo jednoduché. Ujišťuji vás ale, že můžete počítat s tím, že budu bojovat odkudkoli. Nebudeme odpočívat a budeme pokračovat dnem i nocí ve snaze dosáhnout svobody, kterou si všichni Venezuelci zasluhují," uvedl López.