Část atmosféry Marsu se vpila do planety, míní vědci

ČTK ČTK
25. 10. 2013 20:15
Velká část oxidu uhličitého se může skrývat v marsovských horninách.
Takhle nějak mohl Mars kdysi vypadat.
Takhle nějak mohl Mars kdysi vypadat. | Foto: Aktuálně.cz

Washington - Atmosféra Marsu zřejmě před miliardami let neunikla do vesmíru. Místo toho se může velká část oxidu uhličitého skrývat v marsovských horninách.

Podle serveru Space.com k tomuto závěru dospěli vědci, kteří zkoumali takzvaný Lafayettský meteorit pocházející z rudé planety.

Většina oxidu uhličitého z plynného obalu Marsu zmizela před zhruba čtyřmi miliardami let a soused Země zůstal jen s tenkým plynným závojem.

Nová analýza marsovského meteoritu prý ukázala, že se část oxidu uhličitého zřejmě ztratila do planety samé, nikoli do kosmického prostoru, jak doposud naznačovaly vědecké studie.

"Toto je první přímý důkaz toho, jak a kam se oxid uhličitý na Marsu přemístil," uvedl geochemik Tim Tomkinson z Glasgowské univerzity, který je vedoucím autorem odborné studie vypracované na základě zkoumání Lafayettského meteoritu.

"O Marsu můžeme z toho malého kousku, který máme, zjistit úžasné věci," dodal podle Space.com.

Lafayettský meteorit dostal označení podle lokality v Indianě v USA. Směrem k Zemi ho podle odborníků vymrštil před 11 miliony let dopad některé komety na vulkanickou náhorní planinu Marsu.

Purdue Pharma zaplatí kvůli opiátové krizi v USA 8 miliard dolarů

Americká farmaceutická společnost Purdue Pharma, výrobce návykového analgetika OxyContin, ve středu přiznala u federálního soudu vinu ve třech obviněních souvisejících s opiátovou krizí. Podnik zaplatí přes osm miliard dolarů (183,4 miliardy Kč) a musí ukončit činnost. Urovnání sporu je dosud největším úspěchem federální vlády dovést farmaceutickou společnost k odpovědnosti za závislost na opiátech, která prostupuje americkou společností. Kvůli předávkování opiáty ve Spojených státech od roku 2000 zemřelo přes 470 000 lidí.

Görgesová končí s tenisem

Německá tenistka Julia Görgesová se rozhodla ukončit v jednatřiceti letech kariéru. Semifinalistka Wimbledonu z roku 2018, jež letos naposledy hrála na Roland Garros, to oznámila na sociálních sítích.

"Vždycky jsem věděla, že to poznám, až přijde ten pravý čas se s tebou rozloučit - a ta chvíle je tady," napsala ve vzkazu, který adresovala tenisu. "Moc děkuju za všechno, cos mi dal, navždycky budeš v mém srdci," vyznala se.

Görgesová během kariéry získala na okruhu WTA sedm turnajových titulů, nejcennější slavila v roce 2011 ve Stuttgartu. Z trofeje se naposledy radovala vloni v Aucklandu. Ve světovém žebříčku bylo jejím maximem deváté místo.