Memphis - Útroby sídla amerického logistického gigantu Fedex ukrývají operační středisko, které si nezadá se středisky řízení letového provozu na největších letištích světa.
Potemnělé místnosti plné počítačů vévodí velká obrazovka se situační mapou světa.
V místnosti pracuje sbor speciálně vyškolených elitních meteorologů a dalších odborníků, který má zodpovědný úkol - stará se o to, aby všechny vánoční dárky dorazily včas na místo určení.
Aby svou práci splnili, musejí operátoři (nejen) v období svátků nepřetržitě sledovat počasí v téměř dvou stovkách zemí světa včetně Česka.
Zákazníka v Bangkoku nezajímá, že v Kentucky sněžilo. Prostě chce svoje zboží.
"Zákazníka v Bangkoku nezajímá, že v Kentucky sněžilo. Prostě chce svoje zboží," vysvětlil deníku The Washington Post jeden z meteorologů.
V případě bouře či jiné mimořádné meteorologické události musí spolu s kolegy bezodkladně varovat piloty nákladních strojů Fedexu a navrhnout jim náhradní trasu.
První letošní zkoušku - Černý pátek, tedy den hromadných slev po celých Státech - už mají operátoři za sebou. Ten hlavní nápor je ale ještě čeká.
A podle odhadů může objem přepraveného zboží překonat historické rekordy.
Online nákupy za 89 miliard
Téměř polovina obyvatel Spojených států plánuje, že na Vánoce nakoupí online. Objem zboží zakoupeného na internetu vzroste o 13 procent, což znamená, že Američané na webu utratí 89 miliard dolarů.
Fedex a konkurenční UPS by měly během letošního prosince překonat rekord 900 milionů přepravených balíků. To odpovídá třem až čtyřem balíčkům na jednoho Američana.
Objem přepraveného zboží roste mimo jiné proto, že čím dál víc společností nabízí dopravu zdarma nebo doručení v den objednání.
"Moc toho nenamluvíme, nedáváme to najevo, ale všichni jsme lehce na trní," prozradil další korporátní meteorolog Kory Gempler.
Pohotovostní letouny bezcílně křižují oblohu
On a jeho kolegové jsou nicméně v nekonečném boji s vrtochy počasí nadmíru úspěšní. Dlouhodobé statistiky ukazují, že se společnostem Fedex a DHL během vánočních svátků daří doručovat zboží na čas ve více než 95 procentech případů.
Týmy meteorologů, kteří 24 hodin denně sledují počasí a mění trasy letů, nejsou jediným nákladným opatřením, které největší logistické firmy světa přijímají.
Fedex má dokonce flotilu náhradních letounů, jež bezcílně létají v oblacích a v případě potřeby mohou přistát na libovolném letišti a převzít zásilku, například místo porouchaného stroje.
UPS má zase na vybraných letištích v pohotovosti letadla a posádky, které jsou připraveny vzlétnout do 30 minut.