Praha/Manila - Pokud by v těchto dnech na Filipínách probíhal výzkum oblíbenosti jednotlivých dopravních společností, není těžké uhodnout, kdo by se umístil zcela vespod.
Vše totiž nasvědčuje tomu, že na víkendové tragédii, kdy se ve filipínských vodách potopil trajekt Princess of the Stars s více než 800 osobami na palubě, nese hlavní část viny jeho provozovatel, společnost Sulpicio Lines.
Ten se dosud bránil, že když v pátek večer nechal loď odplout z Manily do Cebu, nic nenaznačovalo tomu, že se cestou dostane do dráhy tajfunu Frank (mezinárodní označení Fengšen) a převrátí se.
Čtěte více: Filipíny: Z potopeného vraku vyproštěna první těla
Rok prošlá vyhláška
Jak ale informuje na svých webových stránkách nejčtenější filipínský deník Philippine Daily Inquirer, tato obrana se zhroutila při dnešním přelíčení před Výborem pro námořní vyšetřování (BMI). Ukázalo se, že se přepravce řídil zastaralou vyhláškou.
V provozních pravidlech z října 1998, na něž se odvolával právník společnosti Artur Lim, se sice praví, že je to "Filipínská pobřežní stráž, kdo má zodpovědnost za sledování pohybu bouří a předávání informací majitelům lodí", jak ale promptně namítl šéf BMI admirál Ramon Liwag, od 27. června loňského roku platí nová vyhláška.
Ta stanovuje, že "pohyb jakéhokoli plavidla spočívá na rozhodnutí a zodpovědnosti jeho majitele, pokud v oblastech, kudy loď pluje, v tu dobu platí pohotovost prvního stupně". A právě to byl případ víkendové tragédie.
V kůži majitele Sulpicio Lines by momentálně chtěl být asi málokdo. Své rozhořčení nad tím, že loď za bouře vyplula, už vyjádřila i prezidentka Gloria Macapagalová-Arroyová, která zároveň slíbila, že zodpovědné osoby trest nemine.
Nechce ale ukazovat prstem do té doby, než doběhne řádné vyšetřování.
Temná minulost
Mnoho Filipínců už má ale ve věci jasno. Tím spíše, že to není zdaleka poprvé, co se jméno Sulpicio Lines objevuje v přímé souvislosti s námořní tragédií.
Tou vůbec nejtemnější skvrnou v minulosti této společnosti je srážka jejího plavidla Doña Paz s menším ropným tankerem Vector, k níž došlo krátce před Vánocemi 1987. Dodnes není jasné, kolik lidí tehdy zahynulo v plamenech, které obě plavidla zachvátily.
Svědkové ale tvrdí, že oficiálně deklarovaný seznam 1565 pasažérů byl tehdy ve skutečnosti výrazně podhodnocen a na palubě se prý mohlo nacházet až čtyři tisíce lidí. Tedy mnohem více, než byla schválená kapacita plavidla.
Následné vyšetřování sice odhalilo závažné prohřešky i na straně domnělého hlavního viníka srážky, tankeru Vector, který měl prošlou licenci a nekvalifikovanou posádku, přesto za tuto tragédii, považovanou za vůbec nejhorší pohromu tohoto typu v mírových dobách, nebyl nikdo nikdy zatčen, souzen ani potrestán.
A to bez ohledu na to, že to tehdejší prezidentka Cory Aquinová slibovala stejně neochvějně jako její dnešní následovnice.
Nevstoupíš dvakrát to téže řeky?
Je příznačné, že provoz flotily Sulpicio Lines byl pozastaven až téměř rok po výše zmiňované tragédii. A to navíc kvůli úplně jinému případu - ztroskotání trajektu Doña Marilyn, k němuž došlo ani ne deset měsíců poté a které v mnohém připomínalo případ čerstvě ztracené "Hvězdné princezny".
Majitel lodi, provozovatel přístavu v Manile i pobřežní stráž tehdy dali trajektu zelenou pro plavbu do centrální části souostroví, přestože tam meteorologové tou dobou předpovídali příchod tajfunu Ruby (mezinárodní označení Unsang).
Doña Marilyn tehdy ke svému cíli nedoplula – potopila se u ostrova Samar a o život přišlo nejméně 340 lidí. Stejně jako v případu předchozího neštěstí ale neoficiální statistiky udávaly mnohem vyšší počet obětí.
Sulpicio Lines to přesto nepoložilo - společnost zmodernizovala svou flotilu a pokračovala. Ani nová řada lodí - název Doña nahradil název Princess - ale nezůstala ušetřena podobných pohrom.
V září 1998 se za špatného počasí způsobeného tropickou bouří Vicki potopil trajekt Princess of the Orient a vzal si s sebou 150 lidí.
Mnoho lidí se nyní ptá, zda tento seznam bude i po poslední tragédii pokračovat, či zda přišel čas pohřbít vedle obětí i společnost Sulpicio Lines.