Lidé mají zlo v sobě. Vědci našli centrum agrese v mozku

Zahraničí Zahraničí
8. 3. 2016 18:36
V lidském mozku existuje místo, kde se rodí zlé úmysly a agresivní chování. Zjistili to američtí vědci při zkoumání nervové aktivity laboratorních myší. Ta se v konkrétní části mozku zvyšuje ještě předtím, než k projevům agrese reálně dojde. Díky identifikaci zdroje agrese doufají, že při hlubším zkoumání budou moci brzy násilným činům předcházet.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Washington - Centrum zla se nachází v lidském mozku. Tvrdí to vědci  z newyorské univerzity.

O jejich objevu informoval britský list Telegraph.

V mozku existuje místo, které se aktivuje ještě předtím, než člověk projeví agresivní chování.

Toto místo se nachází v mezimozku v oblasti hypothalamus a reguluje tělesnou teplotu, hlad a spánek. Kromě toho se v něm také podle všeho rodí zlé úmysly.

Díky objevení centra, ve kterém agrese vzniká, bude podle odborníků brzy možné preventivně zabránit například šikaně nebo dokonce sexuálním útokům. Na základě hlubšího zkoumání by mohli vědci dojít až ke způsobu, jak takovému chování zabránit ještě ve chvíli, kdy se pouze rodí v hlavě.

Za vším stojí studie, pomocí které se vědci snažili zjistit, zda mohou být zlé úmysly v mozku viditelné ještě před samotným spácháním násilného činu.

Prevence agresivního chování

Výzkum byl proveden na laboratorních myších. Samci byli v laboratořích cvičení k útokům na slabší jedince. Byly jim nainstalovány sondy, které měřily jejich nervovou aktivitu před útokem, během něho a po něm.

Činnost nervových buněk v části hypothalamu dosahovala vrcholu k překvapení vědců ještě před útokem. Po genetické úpravě této části mozku pak myši útočit zcela přestaly.

"Náš výzkum velmi přesně určuje mozkové okruhy, které jsou nezbytné pro agresivní motivaci, jež vzniká ve chvíli, kdy se zvířata připravují k boji," vysvětluje vedoucí studie doktorka Dayu Linová.

Místo sedativ, která tlumí celkové vnímání, by násilníci a lidé se skony k agresi mohli být léčeni lokálně, kdy by se léky zaměřily pouze na regulaci násilného chování. Nové objevy by mohly také umožnit průběžné sledování mozkové aktivity a včas odhalit agresivní útok jedince.

Etických a právních otázek týkajících se omezování svobodné vůle zasahováním do mozku se autoři studie zatím nenechávají znepokojit.

“Naše výsledky ukazují, že je třeba se výzkumu hypothalamu věnovat dále v rámci budoucího úsilí napravit nežádoucí chování od šikany až po sexuální agresi,” dodává Linová.

Čeští vědci mají sbírku více než 2000 kmenů plísní. Některé z nich dokážou rozložit ropu nebo třeba i výbušninu. Více už v reportáži Akademie věd ČR. | Video: Akademie věd ČR

Putin chystá na červen vojenskou přehlídku k výročí konce války

Ruský prezident Vladimir Putin nařídil ministrovi obrany, aby na 24. června připravil vojenskou přehlídku na počest 75. výročí vítězství nad nacistickým Německem. Oznámila to v úterý ruská média.

Vojenská přehlídka se jako ukázka ruské moci a síly tradičně koná 9. května na moskevském Rudém náměstí, ale letos musel Putin akci odložit kvůli pandemii způsobené koronavirem. Nákaza mezitím postihla více než 360 tisíc obyvatel nejrozlehlejší země světa a denně přibývají tisíce nových případů.