Američané chystají revoluci: Létání bez letišť

Petr Jemelka Petr Jemelka
1. 9. 2015 12:49
Systémy VTOL umožní kolmé přistání i start a následný pojezd do garáže. Ta hybridním letounům poslouží jako hangár.
Video:

Washington - Čekání na letištích, zdlouhavé odbavování, pasová a často i nepříliš příjemná osobní prohlídka. 

To všechno by se však díky vyvíjeným soukromým letounům typu VTOL mělo už brzy stát minulostí.

Minimálně pro hrstku vyvolených, kteří si budou moci tryskáče nové generace v hodnotě desítek milionů dolarů dovolit.

Systémy VTOL (Vertical Take-Off and Landing) umožní kolmé přistání i start a následný pojezd do garáže. Ta hybridním letounům poslouží jako hangár.

Schopnost vertikálního letu a takzvaného visení ve vzduchu není ničím nová, až doposud však byly tyto technologie používány výhradně pro vojenské účely. To by se ale mělo brzy změnit.

Letecký průmysl je připraven vstoupit do nové éry - vznášení komerčních letadel. VTOL umožní skutečnou přepravou vzduchem z libovolného místa na místo. Tento trend je nevyhnutelný.

"Letecký průmysl je připraven vstoupit do nové éry - vznášení komerčních letadel. VTOL umožní skutečnou přepravu vzduchem z libovolného místa na místo. Tento trend je nevyhnutelný," potvrdil serveru CNN místopředseda představenstva denverského leteckého výrobce XTI Aircarft Jeffrey Pino.   

Pino dříve působil jako výkonný ředitel společnosti Sikorsky Aircraft, která loni dodala zbrusu nový vrtulník pro amerického prezidenta Baracka Obamu. Nyní se spolu s dalším expertem, jenž dříve působil ve společnosti Cessna, pokusí zapsat do historie jako duchovní otec prvního komerčního hybridního letadla na světě.

Stroj ale zatím existuje jen na papíře a v počítačových animacích. Ty ukazují předpokládané technické vlastnosti letounu - především pak schopnost plynulého přechodu ze svislého letu na kolmý.

Siluetě letounu pak dominuje tenký "žraločí" ocas i nízký profil kabiny pro pětičlennou posádku a pilota. Let cestovní rychlostí 650 kilometrů za hodinu ve výšce 10 kilometrů bude nadmíru klidný, slibuje společnost XTI Aircarft.

Dva vážní konkurenti

Denverský letecký výrobce není jediným průkopníkem. Konkurovat by mu chtělo anglo-italské konsorcium AugustaWestland.

To vyvíjí stroje stejného účelu, a už má dokonce dva prototypy - jmenují se AW609 TiltRotor. Pokud půjde vše podle plánu, mohl by americký úřad pro civilní letectví uvedení nových strojů na trh schválit už v roce 2017.

Video:

Technologie TiltrRotor - která spočívá ve dvou sklopitelných rotorech - ale cestujícím nenabídne takovou rychlost ani výškovou dostupnost. Cestovní rychlost 160 kilometrů a výšková dostupnost 7,5 kilometru se hodí spíše pro cestování na kratší vzdálenosti.

S třetím a zatím jen velmi teoretickým nápadem přišel start-upový projekt Oliver VTOL, který veřejnosti představil Američan Richard Oliver. Prostřednictvím počítačových simulací a vizualizací vyvinul Hexaplán. Ten by mělo, jak už název napovídá, pohánět šest konvertibilních vrtulí.

Technologie pro leteckou přepravu přímo z domu až na místo určení tedy klepají na dveře. Otázkou zůstává, jak se k nim postaví legislativa. Nejpravděpodobnější scénář je ten, že budou civilní stroje nové generace omezeny stejně, jako tomu je v současné době u malých civilních vrtulníků - pilot bude muset předem získat povolení, aby na místě určení mohl dosednout. 

 

Právě se děje

před 50 minutami

Karlovarský festival se kvůli pandemii přesouvá na srpen

Letošní 55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se uskuteční od 20. do 28. srpna. Z tradičního termínu na přelomu června a července jej pořadatelé přesunuli kvůli pandemii koronaviru. "Posun o sedm týdnů nám nabídne lepší možnost uspořádat tuto kulturní akci tak, aby svým rozsahem byla co nejbližší podobě, na jakou jsou naši návštěvníci zvyklí," vysvětlují.

"Doufáme, že v průběhu následujících měsíců dojde k významnému rozšíření vakcinace a díky tomu zvládnutí pandemické situace tak, aby bylo možné uspořádat karlovarský festival v maximálně bezpečné formě. Jsme pochopitelně připraveni dodržet všechna platná opatření," doplňuje Jiří Bartoška, prezident festivalu. Ten loni nahradila čtyřdenní přehlídka filmů v kinech, zamýšlený podzimní překlenovací přehlídka se navzdory plánům neuskutečnila.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Rada: Konsolidace veřejných financí si patrně vyžádá růst daní

Vláda by měla podle Národní rozpočtové rady připravit realistickou konsolidaci veřejných financí, která by měla být proti aktuálním plánům rozsáhlejší. Je patrné, že si to vyžádá významné zvýšení daní. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní zprávy o stavu veřejných financí a nastavení rozpočtové politiky, kterou ve čtvrtek Národní rozpočtová rada zveřejnila. Česku podle ní hrozí, že kvůli vývoji veřejných financí narazí na takzvanou dluhovou brzdu již v roce 2024. Ještě loni v listopadu rada předpokládala, že na dluhovou brzdu narazí veřejné finance až o rok později.

Dluhová brzda stanoví hranici, při jejímž překročení musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Stanovena je na úrovni 55 procent hrubého domácího produktu. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v únoru poslancům řekla, že veřejný dluh by měl ke konci letošního roku stoupnout na 45 procent HDP.

"Je zřejmé, že rozsah konsolidačního úsilí v letech 2022 až 2024 bude muset být vyšší než 0,5 procenta hrubého domácího produktu ročně. Zároveň je patrné, že tato konsolidace si vyžádá významné navýšení daňové zátěže, neboť dlouhodobější výpadek příjmů v rozsahu daňového balíčku není možné zcela pokrýt redukcí výdajů, pokud by tedy nemělo dojít k výrazné redukci výdajů v největších výdajových blocích, kterými jsou sociální zabezpečení, zdravotnictví a školství, což rada nepředpokládá," uvedla NRR.

Zdroj: ČTK
Další zprávy