Soul - Naděje na záchranu dalších pasažérů z trajektu, který ztroskotal se 475 lidmi na palubě nedaleko pobřeží Korejského poloostrova, je mizivá. Jihokorejská prokuratura požádala soudy o vydání zatykače na kapitána potopeného plavidla a policie ho následně podle jihokorejské tiskové agentury Jonhap zadržela.
Oficiální místa už potvrdila 28 mrtvých, dalších 268 lidí se podle informací agentury Reuters pohřešuje.
Záchranným týmům se dosud podařilo zachránit 179 osob a podle místních úřadů je nepravděpodobné, že dva dny po neštěstí přežil někdo další.
Spekulace o příčinách nehody
Místní sdělovací prostředky vydávají zprávy o možné příčině nehody, která zatím nebyla oficiálně stanovena. Loď v jednom okamžiku údajně provedla prudký obrat, což způsobilo náhlý přesun nákladu, který vezla.
To mohlo být příčinou, proč se začala naklánět, nabírat vodu a rychle se pak převrátila.
Většinu pasažérů tvořily děti z jedné střední školy. Jak informovala agentura Reuters s odvoláním na policii, zástupce ředitele školy - dvaapadesátiletý Kang Min-Gju - spáchal po neštěstí sebevraždu.
Záchranáři pumpují do lodi vzduch, avšak potápěči se dovnitř nemohou kvůli stále rozbouřenému moři a špatné viditelnosti dostat.
Pobřežní stráž sdělila Reuters, že vyšetřování se nyní soustřeďuje na hypotézu o chování posádky, špatně zabezpečeném nákladním prostoru a také na případnou chybu v konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění.
Kapitán je trestně stíhán
Podle agentury Jonhap čelí 69letý kapitán I Čun-sok trestnímu stíhání mimo jiné kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě.
V době tragédie nebyl u kormidla on, ale třetí lodní důstojník, což ovšem není u plavby tohoto trajektu nezvyklé. Nejnovější zprávy dokonce hovoří o tom, že nebyl vůbec na můstku. Prokuratura již požádala soud o vydání zatykače na něj a na další dva členy posádky.
Kapitán i společnost, jíž loď patří, se sice omluvili, avšak rodiče dětí jsou rozhořčeni postupem posádky. Vyšetřovatelé si v pátek odnesli ze sídla společnosti Čchonghečin v Inčchonu veškeré dokumenty týkající se plavidla.
Firma provozuje pět lodí a loni vykázala ztrátu v přepočtu 15 milionů korun. Patří dvěma synům majitele jiné lodní společnosti, která zkrachovala v roce 1997.
Plavidlo bylo vyrobeno v Japonsku v roce 1994 a operátor na něm nechal po odkoupení přistavět kabiny ve třech patrech. Toto rozšíření bylo provedeno v letech 2012 a 2013, a váha plavidla se tak zvýšila o 187 tun, jeho kapacita pro převoz osob o 117 míst.
Ve chvíli ztroskotání bylo na trajektu místo pro 921 lidí. Britský odborník na stavbu lodí Ian Winkle sdělil agentuře AP, že podobné přestavby plavidel jsou běžné. Stabilitu lodě taková úprava nemohla podle něj moc ohrozit.
Kapitán zdržel evakuaci pasažérů
Vyšetřování se nyní zaměřuje i na přepis konverzace posádky s dispečerským pracovištěm. Vyplývá z něj, že kapitán nejméně o půl hodiny zdržel evakuaci pasažérů.
Prudký obrat provedla loď mezi 8:48 a 8:49 místního času, ale zatím není jasné, zda šlo o manévr posádky, nebo jestli na to měl vliv vnější faktor. V devět hodin loď vyslala tísňové volání a pozemní řízení doporučilo pět minut nato, aby se lidé připravili na opuštění lodě a vzali si záchranné vesty.
Člen posádky na to odpověděl, že "se lidé hýbou s obtížemi". Na lodi zazněla výzva k evakuaci půl hodiny poté. Na palubě byla 29členná posádka, z níž se zachránilo 20 lidí.
Podle agentury Jonhap čelí 69letý kapitán I Čun-sok trestnímu stíhání mimo jiné kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě. V době tragédie nebyl u kormidla on, ale třetí lodní důstojník, což ovšem není u plavby tohoto trajektu nezvyklé. Prokuratura již požádala soud o vydání zatykače na něj a na další dva členy posádky.