Využívat při výuce stejnou knihu navrhla na zasedání rady EU německá ministryně školství Anette Schavanová.
Přestože ještě ani není jasné, zda je projekt v praxi vůbec realizovatelný, ozývají se již kritické hlasy. A to přesto, že výběr učebnic by i nadále zůstal v kompetenci jednotlivých učitelů.
Choulostivá témata
Těžko totiž odhadnout, jak by se tvůrci učebnice napříč Evropou vyrovnali s choulostivými tématy jako komunismus nebo druhá světová válka.
Německý vládní mluvčí Rainer Rudolph pro britský deník Guardian uvedl: "Určitě se nebude navrhovat, aby se vynechalo jakékoli nepříjemné či obtížné téma. Ať už vzhledem k Německu nebo jakékoli jiné zemi. To by bylo směšné."
Graham Brady, člen britské Konzervativní strany a euroskeptik, je toho názoru, že společná učebnice je další plíživou invazí evropské byrokracie. "Za žádných okolností bychom neměli přijít o plný dohled nad vzděláváním," řekl deníku Telegraph.
Když dva dělají totéž...
S podobným projektem má již Německo zkušenost. Tým pěti německých a pěti francouzských historiků vytvořil učebnici pro gymnázia nesoucí název Histoire/Geschichte. Kniha je z velké části zamřena na francouzsko-německé vztahy a vývoj Evropské unie.
Podle deníku Telegraph již tato verze, určená pouze dvěma zemím, ukázala na podstatné národní odlišnosti. Komunismu a roli USA v Evropě se v německé a francouzské verzi věnují odlišné kapitoly.
Vytvoření učebnice pro studenty z 27 členských států Unie by vzhledem k odlišným vzdělávacím tradicím a vývoji bylo ještě mnohem náročnější.
Ján Figeľ, komisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a mnohojazyčnost, nicméně internetovému serveru EUobserver řekl, že návrh na společnou učebnici podporuje. Také vyjádřil přesvědčení, že výuka evropské historie může poskytnout poučení důležitá pro jednání o budoucnosti EU.