Jačí maso - delikatesa budoucnosti

čtk, EFE, zah
20. 8. 2006 17:32
Lhasa - Jaci byly po staletí obživou Tibeťanů, okolní svět tato pro něj exotická a málo známá zvířata příliš nezajímala. Nedávno otevřená železniční trať z Pekingu do tibetské Lhasy to možná změní.
Jaci na pastvě.
Jaci na pastvě. | Foto: Reuters

Černý přežvýkavec z hor, jejž tibetské kmeny domestikovaly už před 5000 lety, je jedním z hlavních zdrojů jejich potravy a významnou součástí jejich náboženských rituálů.  V buddhistických klášterech obětiny netvoří kadidlo jako v jiných oblastech Asie, nýbrž máslo z jačího mléka.

Čtyři jaci na jednoho člověka

Cesta po nové tibetské železnici dokazuje, že jaci jsou hlavním živým prvkem náhorní krajiny: fakticky na každého člověka v Tibetu připadají v průměru čtyři tito srstnatí živočichové - 2, 77 milionu obyvatel a 12 milionů jaků, uvádí ve své reportáži agentura EFE. 

Příchod nového vlaku způsobuje, že někteří dobytkáři si mnou ruce a přemýšlejí o přepravě jačího masa po železnici do Číny a dále do světa. Chtějí využít toho, že maso je tak křehké a chutné jako tradiční hovězí, ale bohatší na výživné látky. Předpokladem tohoto obchodu je však změna zvyků obyvatel Tibetu, pro něž je obětování tohoto zvířete něco nepředstavitelného.

Jak u železniční tratě, vedoucí z Pekingu do Lhasy.
Jak u železniční tratě, vedoucí z Pekingu do Lhasy. | Foto: Reuters

Před těžkým rozhodováním tak nyní stojí i chovatelé jaků v severovýchodním Tibetu v prefektuře Nagčhu, jejíž velikost odpovídá rozloze Španělska, ale počet obyvatel je stokrát menší - tedy jen asi 400 tisíc. V této oblasti, kde se cizinci jen obtížně dýchá vzhledem k nadmořské výšce 4500 metrů, se třetina lidí věnuje chovu jaků.

A většina rodin bydlících na farmách na pastvinách žije z potravy, kterou poskytuje především jak.

"Jak je pro nás vším," vysvětluje Sangmu, mladá Tibeťanka, která je oblečena do klasické regionální pruhované zástěry a bez ustání přežvykuje žvýkačku.

   

Pastevci v oblecích z jačí kůže a kovbojskými sombrery, ještě nevědí, jestli budou ochotni poskytnout jačí maso pro širokou konzumaci.

Zabití jaka je problém 

"Donedávna byli lidé šťastní, že měli střechu nad hlavou a jídlo, ale s reformou a hospodářským otevřením se to změnilo," tvrdí nejvyšší komunistický představitel v prefektuře Tuan Siang-čeng. Není Tibeťan, ale Číňan, a nadto je jedním z hlavních zastánců ideje, aby Tibeťané prodávali víc masa a výrobků z jačího mléka do jiných oblastí.

Avšak Tuanovy plány narážejí na tibetskou buddhistickou tradici, podle níž zabít zvíře je hanebný čin, a to do takové míry, že
rodiny bezútěšně pláčou, když nějakého jaka obětují, i kdyby to bylo pro vlastní výživu.

Tibetští buddhističtí mniši.
Tibetští buddhističtí mniši. | Foto: Reuters

Proto není vůbec neobvyklé, že Tibeťané pojídají pouze maso z jaka, který nepadl lidskou rukou, nebo si zaplatí řezníka, aby udělal "špinavou práci", a ušetřil tak svědomí rodině.

"Tibeťané si uvědomí ekonomické zisky, jež s sebou přináší obětování dobytka," předpovídá Dzering, šéf místního
chovatelského družstva Ruoma.  V Ruomě žije asi 40 rodin téměř stejným způsobem jako jejich předkové před staletími - nicméně už se angažují v prodeji jogurtů a sýra z jačího mléka - sýr se zde nazývá čhurpi a je na žvýkání stejně tvrdý jako kus dřeva.

Existují dva druhy jaka: majestátní divoký druh, který může měřit až dva metry a vážit tunu a je ohrožen vyhynutím, a jeho domestikovaná verze, měřící zhruba polovinu a o polovinu lehčí. Křížence jaka a skotu domácího Tibeťané nazývají dzo.
   

 

Právě se děje

Další zprávy