Ind nazval obchod "Hitler". Nechápe, proč se lidé zlobí

Zahraničí Zahraničí
3. 9. 2012 21:43
Jméno dostal krám s oblečením po přísném a pečlivém dědečkovi, kterému tak říkali
Foto: ISIFA

Ahmedabad - Horší jméno si Radžeš Šáh pro svůj nový obchod s pánským oblečením vybrat nemohl. Cedule nad vchodem nese nápis "Hitler", místo tečky zdobí písmeno "i" svastika.

Krám otevřel před necelými dvěma týdny a podle svých slov nedokáže uvěřit zájmu, který jeho nejnovější obchodní počin vyvolal.  

Pojmenovat prodejnu po nacistickém diktátorovi, který má na svědomí miliony životů, přijde minimálně nevkusné hned několika vládám. Izraelská diplomacie dokonce připravuje oficiální stížnost. 

"Jsem vskutku šokovaná," prohlásila generální konzulka v Bombaji, Orna Sagivová s tím, že "určitě nepojmenovali obchod ze zlomyslnosti. Je to ignorantské a necitlivlé," uvedla pro BBC.

Radžeš Šáh zatím přejmenování neplánuje. Do vizitek, loga a další propagace investoval už na šedesát tisíc korun. O tom kdo byl Adolf Hitler se dozvěděl až po otevření obchodu. O vraždách Židů a dalších etnik během druhé světové válce údajně vůbec netušil.

Dědečkovi říkali Hitler

Na jméno přišel jeho obchodní partner. Krám pojmenoval po svém dědečkovi, kterému prý přezdívali právě "Hitler".

"Byl velmi přísný, precizní a vybíravý. A tak mu každý říkal "Hitler". Já měl Hitlera právě za přísného člověka, nevěděl jsem, že nechal zabít tolik lidí," rozmluvil se o původu obchodní značky Šáh pro německý Spiegel.

Není to poprvé, co jméno nacistického vůdce vyvolalo v Indii poprask. V roce 2006 v Bombaji otevřeli restauraci, která se jmonovala Hitlerův kříž. Jako logo použil majitel svastiku.

Po protestech německé, izraelské a americké ambasády nakonec název změnil.

Loni dokonce v Bollywoodu natočili romantický film Zamilovaný Hitler. Mein Kampf je pak oblíbenou knihou, jíž se prodávají ročně desetitisíce kusů.

Hitlerova nora funguje v Nagpuru od konce minulého roku. Je to billiardová herna, kterou majitel pojmenoval po německém diktátorovi cíleně.

"Hledal jsem něco odlišného a značka zafungovala," řekl televizi Al-Džazíra majitel Baljit Singh Osan. Na nedostatek zájmu si nemůže stěžovat ani Radžeš Šáh z Ahmedabadu.

"Lidé sem chodí, protože je zaujal název," říká, "zatím se obchodu daří".

 

Právě se děje

Další zprávy