Hedvábná stezka je fascinující projekt, řekl Zeman. Přirovnal ji k Marshallovu plánu

ČTK ČTK
14. 5. 2017 7:11
Za nejvíce fascinující projekt v novodobých dějinách označil prezident Miloš Zeman v projevu při své návštěvě Číny novou Hedvábnou stezku. Projekt, který má zlepšit dopravní spojení mezi Asií, Evropou a Afrikou, přirovnal k Marshallovu plánu pomoci poválečné Evropě. Očekávané náklady však podle něj budou dvanáctkrát větší. Česká republika podle Zemana na summitu schválila 22 "poměrně malých" projektů týkajících se nové Hedvábné stezky a dalších 16 se chystá pro česko-čínské investiční fórum v červenci.
Miloš Zeman při setkání s čínským prezidentem
Miloš Zeman při setkání s čínským prezidentem | Foto: Reuters

Peking - Český prezident Miloš Zeman v Číně označil novou Hedvábnou stezku za nejvíce fascinující projekt v novodobých dějinách. Ambiciózní plán by měl zlepšit dopravní propojení mezi Asií, Evropou i Afrikou a pomoci vzájemnému obchodu.

V projevu na nedělním summitu v Pekingu přirovnal Zeman projekt k Marshallovu plánu pomoci poválečné Evropě. Očekávané náklady však podle něj budou dvanáctkrát větší.

Pokud má být tento projekt úspěšný, je podle Zemana nezbytné vyhodnotit možná rizika a nespoléhat se jen na optimistické analýzy. "Musíme dělat vše pro to, abychom se vyhnuli katastrofě, protože jak víte, katastrofy jsou v historii lidstva častým jevem," uvedl Zeman v angličtině.

22 schválených projektů

Na novou Hedvábnou stezku se podle Zemana nelze dívat jen z technického hlediska, ale také jako na možné opravdové přátelství dvou starých civilizací. Česká republika podle Zemana na summitu schválila 22 "poměrně malých" projektů týkajících se nové Hedvábné stezky a dalších 16 se chystá pro česko-čínské investiční fórum v červenci.

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes při zahájení summitu uvedl, že Peking na projekt vynaloží 124 miliard dolarů (asi tři biliony korun). Vyzval k opuštění starých modelů založených na rivalitě a diplomatických mocenských hrách.

Hedvábná stezka by měla zlepšit dopravní propojení mezi Asií, Evropou i Afrikou a tím zlepšit i vzájemnou obchodní a ekonomickou spolupráci. Pro její realizaci bude nutná rozsáhlá obnova infrastruktury v řadě zemí. Má být rozdělena na dvě části, a to na pozemní a námořní koridor. V rámci projektu budou budovány moderní železniční tratě nebo přístavy.

Kupování vlivu?

Hedvábná stezka má navázat na tradici starověké a středověké Hedvábné stezky, kdy síť cest propojovala východní a střední Asii se Středomořím. Mimo jiné po ní bylo z Číny vyváženo hedvábí.

Kritici se však obávají toho, že se Peking rozsáhlými investicemi pokusí koupit vliv v rozvojových zemích.

Na summit se sjelo kolem 30 státníků. Zeman je jediným prezidentem z Evropské unie. Některé země EU na setkání vyslaly představitele vlád. Čína bere konferenci velmi vážně. Reklamy a upozornění na akci jsou v pekingských ulicích umístěny doslova na každém sloupu.

Na summit se akreditovaly stovky novinářů z celé Číny, organizátoři pro ně nachystali propagační materiály nejen o Hedvábné stezce, ale i třeba o Pekingu nebo čínské komunistické straně.

 

Právě se děje

Další zprávy