Lehká stíhačka budila skepsi a poprvé vzlétla omylem. F-16 však letectvo přesvědčila

Lehká stíhačka budila skepsi a poprvé vzlétla omylem. F-16 však letectvo přesvědčila
Měli totiž ještě v živé paměti případ letounu Lockheed F-104 z konce 50. let - krásného, rychlého stroje, s nímž byla radost létat, unesl ale jen málo výzbroje a jeho dolet nestál za nic - a báli se jeho opakování. Vývoj letounu General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Testování zmenšené makety prototypu letadla. Nedatováno.
Zkušební pilot Phil Oestricher měl totiž onoho lednového dne roku 1973 na kalifornské Edwardsově letecké základně v plánu jen vyzkoušet chování letounu při pojíždění ve vysokých rychlostech. Prezentace stíhacího letounu General Dynamics F-16 v roce 1973.
Pohled ze vzduchu na pravou stranu tříčlenné formace letounů F-16. Izraelci se také stali prvními, kdo nový stroj nasadil do akce, když v červnu 1981 osm stíhacích bombardérů v doprovodu šesti stíhaček F-15 zničilo irácký jaderný reaktor. Od té doby se F-16 zapojily do mnoha konfliktů - od válek v Perském zálivu přes hlídání vzdušného prostoru nad Balkánem až po Afghánistán.
Konstruktér Rod Jamieson a jím postavený model proudového letounu F-16, rok 1981.
Foto: Shutterstock
Dan Poláček Zahraničí ČTK Dan Poláček, Zahraničí, ČTK
19. 1. 2024 12:14
Letoun F-16 se stal ikonou vojenského letectva, a to nejen toho amerického. Jednomotorový stroj původně vyvíjený jako stíhačka se uplatnil i při bombardování. Prototyp vytáhli z hangáru v prosinci 1973. O dva měsíce později, 20. ledna 1974, tedy před padesáti lety, se s ním zkušební pilot Phil Oestricher při pojíždění neplánovaně poprvé vznesl do vzduchu.
 

Právě se děje

Další zprávy