Expert: Posádka musela ztratit kontrolu nad řízením airbusu. Ten už nikam neletěl, jen padal

Jan Gazdík Jan Gazdík
19. 5. 2016 18:09
"Víme jen to, co se stalo, avšak nemůžeme říci proč," říká k dosavadním informacím o osudu tragického letu společnosti EgyptAir z Paříže do Káhiry přední letecký expert Ladislav Keller. V rozhovoru pro Aktuálně.cz uvádí, že možných příčin pádu může být až padesát. Vše podle něj napovídá ztrátě rychlosti, a tudíž i řiditelnosti letounu. "Piloti mohli být nepozorní a nevšimli si poklesu rychlosti. V kokpitu mohl vzniknout požár a letadlo se stalo v kombinaci s nefunkční hydraulikou neřiditelné," naznačuje možnosti Keller.
Letoun A320 společnosti Egypt Air.
Letoun A320 společnosti Egypt Air. | Foto: Reuters

Praha - Vyšetřování příčin strmého pádu Airbusu A320 společnosti EgyptAir do Středozemního moře bude podle Ladislava Kellera z českého Úřadu pro civilní letectví trvat týdny a možná měsíce. Na palubě airbusu, který letěl z Paříže do Káhiry, bylo 66 pasažérů.

"Jediné, co mohu v tuto chvíli při pohledu na údaje o prudkém poklesu výšky airbusu spolehlivě říci, je to, že posádka musela zcela ztratit kontrolu nad řízením letounu. Ten airbus už nikam neletěl, jen padal," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Keller, který je i dopravním pilotem a zároveň piloty školí.

Aktuálně.cz: Nezdá se vám, že leteckých katastrof je v poslední době nějak moc?

Nechci, aby to vyznělo cynicky, ale není. Letecká doprava je stále tím nejbezpečnějším způsobem cestování. Ani náhodou to nelze srovnat například s pozemní dopravou. Na silnicích umírá ročně jen v Česku kolem tisícovky lidí.

A.cz: Ještě něco mi vysvětlete. Airbus se na hladinu Středozemního moře zřítil ve 2:30 středoevropského letního času a po troskách letounu nejsou dlouhé hodiny ani stopy. Až v 15:00 pátrací týmy objevily nějaké dva – v danou chvíli neidentifikovatelné – plovoucí předměty. Pokud tedy vůbec patří havarovanému letounu. Středozemní moře přece není Pacifik. Jak je to možné?

Uvědomte si, že pátrací lodě a letadla se musí na místo pádu letounu teprve dostat. Někdo musí aktivovat záchranný a pátrací systém v té oblasti, posádky lodí a letadel se scházejí, tankují palivo, rozdělují si úkoly, koordinují svou činnost. A teprve potom mohou začít pátrat. Pátrací akce začíná tedy až několik hodin po nehodě.

Nebavíme se tu o pohotovostní stíhačce, která je od vyhlášení poplachu za několik minut ve vzduchu. Pokud tedy nalezené předměty patří opravdu havarovanému airbusu, tak je podle mě našli naopak velmi rychle.

Ještě během čtvrtka se podle mě dozvíme, kde ty trosky přesně jsou.

A.cz: Jak číst informaci řeckého ministra obrany Panose Kamenose, že havarovaný airbus "byl 10 až 15 mil uvnitř hranic egyptského vzdušného prostoru, když se stočil o 90 stupňů doleva a 360 stupňů doprava a klesl z 37 tisíc stop na 15 tisíc stop. A tam jeho obraz zmizel". Airbus tak během chvíle klesl o 6700 metrů. Letoun šel do vývrtky?

Vše napovídá o ztrátě rychlosti, a tudíž i řiditelnosti letounu. Pokud by byl stroj řiditelný, tak by tak prudce nepadal. Podobných nehod bylo v poslední době několik - například loňský Airbus 320 v Indonésii. Piloti mohli být nepozorní a nevšimli si poklesu rychlosti. V kokpitu mohl vzniknout požár a letadlo se stalo v kombinaci s nefunkční hydraulikou neřiditelné. Příčin je ale celá řada a zatím nelze přesně ukázat na žádnou z nich. Může jich být až padesát. Víme tedy jen to, co se stalo, avšak nemůžeme říci proč. Cokoliv bych teď řekl, bude spekulace.

A.cz: Jen ocituji tiskové agentury: Informace, které poskytl médiím řecký ministr obrany, naznačují, že letoun nebyl sestřelen ani odpálen bombou na palubě. Podle leteckého experta Paula Charlese, jehož cituje BBC, by to mohlo znamenat, že v kokpitu došlo k nějakému incidentu.

Promiňte, ale jde o čistou a ničím nepotvrzenou spekulaci. Proč a s kým by se ti piloti prali, pokud to pan Charles naznačuje?

A.cz: Podle egyptského ministra pro civilní letectví způsobil neštěstí spíše teroristický útok než technická porucha.

Nevěřím, že by tak rychle dokázali říct, že "jde spíše o teroristický útok", pokud ještě nenašli trosky. A v tuto chvíli je, pokud vím, nenašli. Museli by říct, na základě čeho usuzují, že jde o teroristický útok. A to nesdělili. A i kdyby se k pádu airbusu přihlásila nějaká teroristická skupina, není zatím důkaz, že je to pravda.

 

Právě se děje

před 7 minutami

D11 u Prahy bude uzavřena kvůli demolici mostu až do 18:00

Dálnice D11 v pražských Horních Počernicích bude kvůli komplikacím při demolici mostu uzavřená až do nedělních 18:00. Stavbaři v konstrukci našli kabel, který nebyl evidován v dokumentaci a který byl pod proudem.  Kvůli kolonám navíc Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavírku v průběhu odpoledne posunulo dále od Prahy. Uzavírka, která začala v sobotu v podvečer měla skončit původně dnes v 09:00. Most, který převádí Božanovskou ulici přes dálnici, byl ve špatném stavu. Příští rok začne stavba nového. Řidiči musí jezdit po objízdné trase.

"V nosné konstrukci jsme objevili kabel vysokého napětí, který nebyl nikde zanesen, v žádné dokumentaci, a byl pod proudem. Proto se práce z bezpečnostních důvodů zastavily na několik hodin. V noci se následně znovu rozjely, ale předpokládáme, že uzavírka se prodlouží až do dnešních 18:00," řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

ŘSD odpoledne rozšířilo uzavírku dálnice ve směru z Prahy až na exity 25 na Sadskou a ve směru do hlavního města na exit 18 směrem na Bříství na Nymbursku. "Práce na demolici mostu pokračují. Prioritní je pro nás v tuto chvíli směr do Prahy. O postupu prací a znovuzprůjezdnění budeme průběžně informovat," řekla ČTK ve zhruba 14:30 Lišková.

Diagnostika letos prokázala, že stav mostu se zhoršuje, zatékalo do něj. V mostní konstrukci se rozpadal beton a padal na dálnici. Před demolicí mostu byl provoz na dálnici omezen na dva jízdní pruhy v každém směru, důvodem byly přípravné práce. Provoz v Božanovské ulici bude přerušen až do dokončení nového mostu. Objízdná trasa pro osobní auta vede ulicemi Ve Žlíbku a Náchodská a pro nákladní je svedena z ulice Ve Žlíbku do Mladých Běchovic a dále po Českobrodské na Pražský okruh. Omezení se dotklo i autobusových linek 222, 224 a 221.

Zdroj: ČTK
Další zprávy