Tomáš Soušek: Nasazení Rusů v Sýrii je extrémní, jejich taktika brutální. Bude hodně obětí

Jan Gazdík Jan Gazdík
2. 10. 2015 5:30
Přítomnost ruského vojenského letectva v Sýrii je mnohem rozsáhlejší, než se až dosud uvádělo. Z informací uznávaného odborníka Tomáše Souška z časopisu Letectví a kosmonautika vyplývá, že se jedná o desítky nejmodernějších stíhacích bombardérů, bitevníků a helikoptér s obrovským zázemím pilotů, techniků a dalších členů servisu. "Jde o stovky lidí, tudíž značnou bojovou sílu," analyzuje v rozhovoru pro Aktuálně.cz Soušek. Proti přítomnosti ruského letectva v Sýrii nemá v zásadě námitky. S jedinou podmínkou: Rusové se musí zaměřit na systematické bombardování islamistů.
Ruský víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-30.
Ruský víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-30. | Foto: Sergej Krivčikov/Wikimedia Commons

Aktuálně.cz: Jaké typy letounů a v jakých počtech Kreml do Sýrie vlastně vyslal? A k čemu jsou tyto stroje určeny?

Tomáš Soušek: Zkusím to spočítat. Dívám se zrovna na satelitní snímky a z nich je patrné, že tam jsou čtyři letouny Su-30 SM, což je nadzvukový víceúčelový letoun. Primárně je určen spíše ke vzdušnému boji se schopností ničit i pozemní cíle. Zaznamenáno a vyfotografováno bylo dále 20 bitevních letounů Su-25. Jde sice o již starší podzvukový, avšak velmi odolný, výkonný a obratný stroj určený k přímé letecké podpoře pozemních jednotek. Dále jde o dvanáct nadzvukových dvoumístných letounů Su-24 s měnitelnou geometrií křídel. Rusové je označují jako frontové bombardéry určené k rychlému pronikání nad území ovládané protivníkem a provedení bleskového úderu.

Zaznamenán byl i přílet šestice víceúčelových nadzvukových letounů Su-34. Určeny jsou především k ničení pozemních cílů, vyzbrojeny jsou ale i proti těm vzdušným. Jde o vysoce manévrovatelný stroj s dvoučlennou osádkou - pilotem a operátorem zbraňových systémů. Právě tato letadla jsou už vybavena moderními zaměřovacími systémy s inteligentní municí.

A.cz: Když k tomu tedy přičteme ruské bitevní a dopravní helikoptéry, tak jde o poměrně masivní nasazení letectva, ne? Jen pětici českých gripenů na Islandu obsluhovalo sedmdesát letců.

Určitě. V těchto počtech se jedná o masivní letecký kontingent s nemalou bojovou silou a schopnostmi. V žádném případě ho nelze podceňovat.

Kreml tolik nezohledňuje životy lidí

A.cz: O jakých schopnostech tu mluvíme?

Opoziční jednotky stojící proti syrskému prezidentovi Bašáru Asadovi anebo i islamisté jsou poměrně rozptýleni na velkém území. Už tohle ztěžuje jakékoliv vzdušné údery. Navíc působí i v zastavěných městských aglomeracích - a to je pro piloty ještě problematičtější. Obávám se tedy, že Rusové a ani Američané, Francouzi či další koaliční letectva nebudou tu situaci schopni zásadně zvrátit a islamisty zničit.

Anebo vlastně mohou. Neobešlo by se to ale bez velkých ztrát na obyvatelstvu. Západní letectva sice zvládají vysoce přesné a selektivní údery velmi dobře, používaná munice je ale astronomicky drahá. Nikdo vám nepoužije bombu za milion dolarů jen proto, aby zlikvidoval pětici teroristů. A stejně nebudete mít jistotu, že nezůstali naživu i další islamisté. Zejména proto se obávám, že nasazení ruského letectva, které tyto zkušenosti nemá, se neobejde bez ztrát na životech nevinných lidí.

A.cz: Liší se nějak taktika Rusů od západních leteckých sil?

Taktika ruských letců je dost brutální a bezohledná. Viděli jsme to ostatně třeba před sedmi lety při rusko-gruzínské válce. Nálety Rusů doprovázely poměrně velké ztráty mezi civilním obyvatelstvem. Ruská taktika je zkrátka jiná než západních zemí. Nezohledňuje tolik životy lidí.

Rusové také nemají takové zkušenosti s vysoce přesnými pumami, třebaže je mají ve výzbroji. Schází jim navíc i potřebné zkušenosti a vybavení pro přesnou identifikaci cílů a jejich zaměření. Státy NATO se v tom začínají už dostávat na slušnou úroveň, pracují na tom ale tvrdě přes dvacet let.

A kdo bude ruskému letectvu ty cíle určovat? Budou mít na zemi své návodčí? A půjde o Rusy, anebo Asadovy vojáky? Z toho všeho mi vyplývá, že ztrát na životech civilistů může být při akcích Rusů mnohem víc, než bývá zvykem, jakkoliv drsně to asi zní. Doby, kdy se na zemi něco šustlo a širé okolí včetně obcí bylo kvůli tomu do mrtě vybombardováno, jsou už pryč. To už si dnes nikdo nedovolí – s výjimkou diktátorů, jako je třeba Bašár Asad. Rád bych věřil, že ani Rusové.

A.cz: Příchod Rusů do Sýrie tedy hodnotíte jak?

Pokud budou cílit na pozice islamistů, spíše kladně. Cenit bychom si měli každého úsilí, které přispěje k jejich porážce.
(Podle dosavadních zpráv útočí Rusové i v oblastech, kde nejsou rozmístěni bojovníci Islámského státu. Mluvčí prezidenta Putina ve čtvrtek uvedl, že ruské letectvo zasahuje teroristické organizace na základě konzultací se syrskou armádou. Rozhovor vznikal ve čtvrtek dopoledne - pozn. red.)

Rusové versus NATO?

A.cz: V jaké kondici je tedy podle vás ruské letectvo?

Je v začátcích rozsáhlé modernizace po velmi kritických letech škrtů ve výdajích na armádu. Ruské letectvo se z té krize vzpamatovává, odrazilo se ode dna. Podepsáno bylo mnoho významných kontraktů na nákup nových letadel i jejich výzbroje. A netýká se to samozřejmě jen letectva.

Mluvíme o době, v níž se špičkovou leteckou technikou začínají vybavovat první ruské základny. Z hlediska velikosti ruské armády a tisíců letadel jde nicméně o malé počty - jen několik desítek špičkových letounů, jako jsou například zmíněné Su-30 či Su-34. Ovšem základny, které je mají ve výzbroji, jsou plně srovnatelné s aliančními letectvy. Když pominu velmi důležité sdílení informací mezi letouny, jejich předávání před akcí i v akci samotné - tady toho o ruských schopnostech mnoho nevíme.

A.cz: Jaké jsou tedy silné, či naopak slabé stránky ruského letectva?

K těm silným patří moderní letouny a špičková výzbroj. K slabým naopak to, že je jich zatím poměrně málo. Ruské letectvo zaostává podle všeho i v získávání a přenosu informací, kdy se desítky letounů NATO můžou propojit do jedné sítě, takže piloti vidí na displeji situaci či obrazy, které vidí někdo jiný vzdálený i stovky kilometrů od něho. Zvláště tady jsou Rusové podle mých informací pozadu. Přesněji, jejich strategie to zatím nevyžadovala.

Rusko zahájilo letecké údery v Sýrii. Dvacet náletů podle ministerstva obrany mířilo na vojenská zařízení, sklady zbraní a paliva a velitelství radikálů z organizace Islámský stát. Západ to popírá.
0:59
Rusko zahájilo letecké údery v Sýrii. Dvacet náletů podle ministerstva obrany mířilo na vojenská zařízení, sklady zbraní a paliva a velitelství radikálů z organizace Islámský stát. Západ to popírá. | Video: Reuters

A.cz: Je technicky vůbec možná součinnost ruského letectva s akcemi aliančních leteckých jednotek, které v syrské oblasti již operují? Minimálně určitá vzájemná informovanost bude asi nutná.

Společné akce si kvůli odlišnosti komunikačních a řídicích systémů, ale i operačních postupů (ty se v Alianci trénují dlouhodobě) neumím představit. Vzít do balíků letadel úplně někoho jiného a jinak cvičeného je prostě vyloučeno. Mohou se ale dohodnout, že Rusové budou na islamisty útočit ve dne a koalice vedená USA v noci. Anebo se může rozdělit území, nad nímž budou působit Rusové a ti "ostatní".

Zjednodušeně řečeno, aby si letadla nepřekážela, anebo se neohrozila kvůli zcela odlišným identifikačním systémům. Nemyslím si ale, že hrozí konflikty mezi nimi. Islamisté letectvo nemají a ruští či američtí piloti si dají určitě velký pozor, aby se vzájemně nesestřelili.

A.cz: Mohou být vůbec islamisté zničeni jen ze vzduchu?

Už jsme se toho dotkli: Bez obrovských ztrát na životech nevinných lidí to možné není. Vzdušné údery jsou nicméně velmi důležité - islamistům dávají určitě notně zabrat. Brání jim to minimálně v dalším postupu a podmanění si celé Sýrie či Iráku.

Bez leteckých úderů by ta velmi komplikovaná situace na zemi byla mnohem horší, než je teď. Samo o sobě ji ale nasazení letectva nevyřeší. Lepší odpověď by vám asi dal alianční stratég, který má víc jasno, jak v Sýrii či celém tom regionu dál pokračovat, aby se ho nezmocnili islamisté.

 

Právě se děje

před 56 minutami

Německá policie vyšetřuje motiv řidiče, který najel do průvodu. V nemocnici zůstává 35 lidí

Po incidentu, při kterém v pondělí 29letý Němec najel autem do masopustního průvodu v hesenském Volkmarsenu, zůstává 35 lidí v nemocnici. Dalších 17 bylo ošetřeno ambulantně. Na Twitteru to uvedla hesenská policie, podle níž je mezi zraněnými také 18 dětí.

Řidič do průvodu vjel kolem 14:45, když předtím podle německých médií objel policejní zátarasy. Muž, který se podle listu Bild jmenuje Maurice P. a také pochází z této zhruba sedmitisícové obce, utrpěl při činu poranění hlavy. Proč do průvodu najel, stále není zřejmé. Policie hovoří o tom, že tak učinil záměrně, zároveň ale nemá indicie, že by šlo o politicky motivovaný trestný čin.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německá ekonomika ve čtvrtletí stagnovala, potvrdili statistici

Hrubý domácí produkt Německa ve čtvrtém čtvrtletí po růstu o 0,1 procenta v předchozím kvartálu podle očekávání stagnoval. Ve své konečné zprávě to v úterý uvedl spolkový statistický úřad, který tak potvrdil předběžné údaje. Hlavní podíl měl na výsledku pokles vývozu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy