Brojit proti Uberu? Asi jako být v hnutí rozbíječů strojů v 19. století, hájí firmu europoslanci

Lukáš Hendrych
24. 5. 2017 21:20
Zákazník si sedne do auta, nechá se převézt na jiné místo a za cestu zaplatí. Podle taxikářů není mezi jejich způsobem dopravy a Uberem téměř žádný rozdíl. Přesto na Uber neplatí stejná pravidla, například co se týče licencí. Taxikářů se naposledy zastal generální advokát evropského soudního dvora. Pokud ho soud vyslechne, což bývá časté, mohl by Uber z Evropy zmizet. Před tím ale varují europoslanci, včetně těch českých. Podle nich by se tak jen omezovaly nové služby, které nabízí moderní technologie.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Brusel/Lucemburk - Firma Uber, která poskytuje alternativní způsob přepravy místo taxi, balancuje na hraně.

Reálně jí hrozí, že bude v Evropské unii zakázaná, přestože se jí nyní zastává řada europoslanců - včetně těch českých.

Naposledy se ale na stranu odpůrců Uberu přidal generální advokát Soudního dvora EU v Lucemburku. Podle něj je Uber klasickou přepravní společností, pro kterou mají platit stejná pravidla jako pro taxislužby.

Poradní názor ještě neznamená konečné rozhodnutí. Soudní dvůr EU však často názorům generálních advokátů naslouchá.

Řidiči bez potřebných povolení, jako jsou licence či znalost místopisu, by tak měli problém. A to kdekoli v EU, protože rozhodnutí by bylo závazné pro všechny evropské národní soudy.

Europoslanci jsou ale jiného názoru. Podle nich jsou digitální platformy typu Uber, které působí v rámci sdílené ekonomiky, nedílnou součástí moderních technologií a nemá smysl je zakazovat.

Sdílená ekonomika rychle roste

Sdílená ekonomika, která je místo vlastnictví založená na pronájmu nebo půjčování, byla před několika dny velkým tématem i dvou výborů Evropského parlamentu.

Jejich názor je jednoznačný: ať se sdílená ekonomika rozvíjí dál a Uber se neomezuje.

"Sdílené ekonomice se daří. Roste dokonce sedmkrát rychleji, než předpokládaly první odhady. V roce 2015 rostla rychleji než Google, Yahoo a Facebook dohromady," uvádí česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO).

"Jsem příznivcem toho, abychom pro tyto nové formy podnikání hledali cesty, jak u nás mohou v symbióze s tradičními firmami fungovat i nadále. Pokud je z Evropy vyženeme, budou se usazovat jinde, a to by byla velká škoda," dodává.

Podobného názoru je i europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). Ten navíc nesouhlasí s nedávným rozhodnutím brněnského krajského soudu, který Uber na území druhého největšího českého města zakázal.

"Myslím, že represe po vzoru Brna je velmi špatný přístup. Pokrok spočívající v užívání nových technologií nelze zastavit pomocí zákazů. Sdílená ekonomika je jedním z výdobytků dnešní doby a restrikce vůči Uberu mají stejný smysl jako hnutí rozbíječů strojů v 19. století," domnívá se Zdechovský.

Taxikářům se Uber nelíbí

V posledních měsících v Evropě roste napětí mezi klasickými taxikáři a Uberem.

Tato americká firma funguje na základě sítě řidičů, kteří se do ní zapojili. Při převážení klientů využívají speciální aplikaci a vlastní auto. Nemusí ale splňovat stejné podmínky jako taxikáři.

A ti si stěžují, že řidiči Uberu ve skutečnosti nejsou nic jiného než nekalá konkurence, pro kterou neplatí žádná pravidla. Uber ale argumentuje tím, že je jen digitální internetovou platformou, na kterou se klasická pravidla pro přepravu cestujících nevztahují.

Z evropských zemí se taxikářů naposledy zastalo Dánsko. Tady Uber před měsícem přestal poskytovat své služby v reakci na nově přijatý zákon, podle kterého není mezi ním a taxislužbou žádný rozdíl.

Zákony jsou zastaralé

Podle některých hlasů by v celém sporu pomohla nová legislativa členských států EU, která by odrážela nástup moderních technologií.

"K Uberu, ale i dalším novým subjektům na trhu, je nutné přistupovat nově a nesnažit se je zaškatulkovat do existujících definic," míní například europoslanec a místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička (ANO).

Podle něj se tradiční poskytovatele nakonec "budou muset přizpůsobit novým požadavkům zákazníků a snažit se přijít s novou a lepší nabídkou svých služeb".

Uber není taxislužba, služby podobné naší nejsou v daném legislativním rámci ukotvené, říká generální ředitel Uberu pro ČR a Slovensko Peťovský. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 10 minutami

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy