Leo Express rozjíždí sdílení automobilů. Společnost SmileCar povede bývalý závodník Charouz

Jan Matoušek
29. 3. 2017 19:35
Leo Express spouští službu SmileCar, která nabízí možnost sdílení automobilů. V nabídce je necelých padesát automobilů a další mají přibývat. Ceny pronájmu se pohybují od několika stovek po tisíce korun. Do budoucna chystá společnost expanzi na středoevropský trh.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Smile Car

Praha - Dopravce Leo Express rozšiřuje své služby o takzvaný carsharing. Spouští službu SmileCar nabízející samostatné využívání automobilů, které zájemcům nabídnou jejich majitelé prostřednictvím aplikace.

"Zjistili jsme, že své auto lidé využívají jen na hodinu denně," uvedl výkonný ředitel společnosti SmileCar Jan Charouz. "Zbylých 23 hodin auta stojí, chátrají a majitele stojí jenom peníze," popisuje jeden z důvodů založení firmy na carsharing.

Zatím 50 vozů, většina v Praze

V tuto chvíli je v nabídce společnosti možné vybírat z necelé padesátky vozidel různých velikostí i cen. Nabídka by ale měla nadále růst.

"Do konce roku chceme být největším peer-to-peer sdílením (lidé sdílejí přímo s dalšími lidmi - pozn. red.) aut v České republice," prohlašuje bývalý automobilový závodník Charouz.

Většina automobilů v nabídce je zatím v Praze, postupně se má ale služba rozšířit po celé České republice a možná i do zahraničí. "V budoucnu chceme půjčovat auta po celé střední Evropě," řekl generální ředitel Leo Express Peter Köhler. Charouz dodal, že se SmileCar nemusí soustředit jen na místa, kam jezdí vlaky nebo autobusy soukromého dopravce.

Leo Express drží v nové firmě majoritu, menší podíly vlastní i někteří klíčoví lidé, jako například sám Charouz. "SmileCar byla založena jako separátní společnost, která bude mít svůj vlastní management," zdůraznil Köhler. Zároveň ale připustil, že v uzlových bodech může služba navazovat na jízdu vlakem nebo autobusem.

Maximálně 200 km denně

Denní limit je 200 ujetých kilometrů, za každý kilometr navíc jsou účtovány tři koruny. Při předání i vrácení, které zatím musí proběhnou osobně, je potřeba nafotit stav vozu a obě strany musí vyplnit elektronický protokol, kde je třeba zaznamenat počet kilometrů a stav nádrže.

Při vrácení se oba musí navzájem také ohodnotit, což má eliminovat nejrůznější problémy a zároveň majitele, vozy i nájemce prověřovat.

Služba funguje na základně aplikace pro chytré telefony, tablety i počítače. Významným omezením je v tuto chvíli neexistence aplikace pro operační systém Android, který je v Česku nejrozšířenější.

Zájemce o půjčení cizího vozu nebo o zapůjčení svého automobilu se musí registrovat. Nutné je vyplnit osobní údaje, naskenovat řidičský průkaz a doklad totožnosti.

S výpočtem ceny zapůjčeného vozidla a částkou za pronájem pomáhá společnost Cebia. SmileCar si strhne provizi 20 procent z celkové ceny pronájmu, dalších 15 procent jde na pojištění vozu. Ve výsledku tak majitel vozu dostane 65 procent hodnoty pronájmu.

Spolupráce s ČSOB a Opelem

Mimo částky za pronájem, lišící se podle vybraného automobilu i doby zapůjčení, je zájemci o pronájem po jeho potvrzení stržena vratná záloha ve výši pět tisíc korun.

"Při příplatku za lepší připojištění je záloha ve výši tisíc korun," řekl Charouz. Pojištění půjčeného vozu, včetně ochrany před zpronevěrou, má na starosti ČSOB.

Existují však také smluvní pokuty, například za pozdní vrácení nebo předání vozu. Ve druhém případě SmileCar zajistí náhradní vozidlo. Partnerem SmileCar, například při zajišťování náhradního vozu, je německý Opel.

Peníze na provoz firmy chtějí aktuální majitelé získat mimo jiné také pomocí crowdfundingu na platformě Fundlift, kde chtějí vybrat tři miliony korun.

 

Právě se děje

před 29 minutami

Česko se ohradilo proti rozšiřování těžby v polském dolu Turów

České ministerstvo životního prostředí v pátek vydalo nesouhlasné stanovisko k rozšiřování polského hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice. Stanovisko vydalo ve spolupráci s Libereckým krajem a Českou geologickou službou. Ministerstvo to oznámilo v tiskové zprávě. V případě, že by se polská strana rozhodla i přesto těžbu rozšířit, Česko požaduje například finanční kompenzace případných škod nebo vznik těsnící stěny bránící odtékání podzemních vod.

"Stanovisko za Českou republiku je nesouhlasné. Doplněny jsou ale také podmínky, vytvořené ve spolupráci s geology, krajem, obcemi i odbornou veřejností, a Libereckým krajem odsouhlasené, které jsou pro nás absolutně nepřekročitelné, kdyby se Polsko rozhodlo i přes náš nesouhlas v těžbě na Turowě pokračovat," oznámil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Zdroj: ČTK
Další zprávy