Vládní firma Nakhíl buduje tři ostrovy ve tvaru palem a další skupinu 300 soukromých ostrovů a ostrůvků, z nichž každý má představovat jednu zemi, stát nebo město. Všechny jsou vystavěny a uspořádány tak, aby při pohledu z velké výšky vypadaly jako mapa světa. Najdeme zde také například golfový ostrov a ostrov afrického safari.
"Perfektní místo, kde lze zapomenout na svět," vábí webová stránka společnosti Nakhíl, která své lákadlo umocňuje snímky svěže zelených ostrůvků a jejich bělostných pláží, budovaných nákladem dvaceti miliard dolarů.
Stíhačka, boeing a sedm člunů
Podle ochránců životního prostředí si ale futuristický rozvoj ostrovů vybírá krutou daň na současném ekosystému. Jediný známý korálový útes u pobřeží Dubaje byl při bagrování zničen, stejně jako hnízdiště želv. Přirozené vodní proudy změnily směr a bahno zkalilo kdysi křišťálově čistou vodu
Firma Nakhíl však tvrzení ekologů popírá. Upozorňuje, že korálový útes už byl z větší části mrtvý. Developerská společnost, která hodlá v partnerství s Trumpovou organizací postavit za 400 milionů dolarů na uměle vytvořeném ostrově Palm Jumeirah luxusní hotel, vysvětluje, že použije revolučních metod ke stimulaci růstu korálů. Umístí prý pod vodou elektřinou napájené sítě.
Na mořské dno byly potopeny zbytky dvou stíhaček, boeingu a sedmi člunů, které mají přilákat mořskou floru a faunu a vytvořit tak podvodní tématický park pro potápěče. Nakhíl tvrdí, že se bahno a zvířený písek nakonec usadí. Podle předsedy Nakhílu Sultána bin Sulajmána se tento projekt zaslouží o vznik mořského ekosystému "na zelené louce".
"Dno moře u Dubaje je jako poušť. Kdysi jsem se tam potápěl, takže vím, že tam je jen pramálo korálů, jen pár útesů. Je ploché a písčité, v podstatě tam není žádný život a žádné vhodné prostředí pro ryby," prohlásil Sulajmán. "Želvy se drží na odlehlých ostrovech a my máme v úmyslu vybudovat ostrůvek pro jejich přirozené životní prostředí, aby se vrátily do oblasti," dodal.
Podle Sulajmána jsou projekty, které mnozí Dubajci označují za přespříliš pompézní a okázalé, nezbytností, protože emirát má v Perském zálivu jen malý pás pobřeží. "Až bude projekt dokončen, bude tu 1200 kilometrů pláží ve srovnání s dnešními 60 kilometry," říká.
Pojistka, když dojde ropa
Stavební práce si vyžádaly přemístění 1,65 miliardy krychlových metrů písku a 87 milionů tun kamení. Jako první bude dokončen ostrov Palm Jumeirah, jehož výstavbu provázela četná zpoždění. Objevily se také zprávy, že se potápí. Ty však Nakhíl rozhodně popřel. První obyvatelé by se měli přistěhovat v příštím roce.
Rekordně vysoké ceny ropy nyní živí stavební boom ve městě, které je oázou parky lemovaných silnic, táhnoucích se ve žhavém vedru a dusivém vlhku pouště. Město moderních mrakodrapů, které nemá žádná pozoruhodná historická, přírodní či náboženská místa, chce zajistit, aby jeho 1,4 milionu obyvatel a pět milionů turistů dostalo vše, co si přejí - a proto se z něj stalo hřiště architektů.
Dubaj je jedním ze sedmi poloautonomních států Spojených arabských emirátů, je čelným komerčním centrem v oblasti Perského zálivu a má ambiciózní plány rozvoje svého turistického průmyslu. Připravuje se tak na období, kdy se vyčerpají jeho malá ložiska ropy.