Jakarta - Případ ztraceného letadla společnosti AirAsia zatím výrazně připomíná příběh ztraceného letu MH370 z března. Obě letadla společně s pasažéry na palubě zmizela z radarů. Bez hlášení komplikací, bez volání o pomoc, bez trosek a obětí. Oba incidenty navíc spojuje stejné místo – Malajsie.
V březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. Jenže současný případ je jiný.
Zpravodajský web CNN dal s leteckými odborníky dohromady čtyři skutečnosti, které ukazují, že obě zdánlivě totožné nehody mají vlastní specifika. U aktuálního případu odborníci čekají, že ztracené letadlo bude rychle nalezeno.
Rozdíl první: trosky se najdou dřív
Vše ukazuje na to, že na objevení trosek ztraceného letadla AirAsia nebudeme čekat tak dlouho. Vyšetřovatelé totiž mají k dispozici přesnější údaje o tom, kde se letadlo nacházelo, pátrají tak v menší a lépe dostupné oblasti.
"Je velmi nepravděpodobné, že bychom sledovali podobný případ jako u MH370," řekl CNN Steven Wallace, bývalý ředitel amerického úřadu pro vyšetřování nehod. "Nepřekvapilo by mě, kdyby letoun našli v příštích 12 hodinách, protože s poměrně velkou mírou jistoty vědí, kde leží," vysvětluje. Pátrání se nyní soustředí na Jávské moře.
Rozdíl druhý: odlišné místo pádu
Voda, v níž by podle posledních předpokladů mohly ležet trosky letu MH370, je velmi hluboká a neprobádaná. Oproti tomu pravděpodobné místo pádu letu AirAsia je jen několik set stop hluboké a jde o běžnou trasu mnoha lodí, proto by mělo být jednodušší trosky objevit.
Rozdíl třetí: Poučení z vlastních chyb
Situace se díky pádu MH370 změnila, poučily se aerolinky i vlády jednotlivých států. Po zmizení prvního letu zavládla panika, úředníci nekomunikovali, objevovali se protichůdné nebo matoucí informace. Na práci úřadů si stěžovaly i rodiny cestujících a posádky. Nyní je tón vyšetřovatelů i oficiálních představitelů podle CNN podstatně vlídnější.
"V tomto případě se zdá, jako by letecké společnosti a oficiální orgány spolupracovaly. Na první místo staví rodiny," souhlasí Goelz. Vyšetřovatelé navíc rychle sestavili plán pátrání, rychleji tak byly povolány lodě z Malajsie, Singapuru nebo Austrálie.
Rozdíl čtvrtý: chybí konspirační teorie
Když zmizel let MH370, zdálo se, že někdo záměrně vypnul některé přístroje i komunikaci s věží a vypadalo to, že letoun ještě několik hodin cestoval po obloze. Objevily se proto i obavy z únosu letadla. V případě AirAsia zatím takové indicie chybí.
"Máme tu normální komunikaci s pilotem, který kvůli zhoršujícímu se počasí žádá, aby mohl vystoupat co nejvýš," vysvětluje letecký expert Peter Goelz.