Fratres/Slavonice - Železniční spojení mezi Jihlavou a dolnorakouským Waidhofenem, pětitisícovým městečkem na řece Thaya (v ČR Dyje), to byl ještě nedávno společný cíl starostů v českém a rakouském příhraničí.
Rakouští starostové však během pondělního jednání se zástupcem dolnorakouské vlády odsouhlasili náhradní řešení, jak oba regiony propojit: cyklostezkou a přeshraničním autobusovým spojením.
"Takovému obratu nerozumím, ještě nedávno jsme společně podepisovali výzvu za revitalizaci železnice. Rozhodně budeme v této věci požadovat navazující jednání," uvedl pro Aktuálně.cz starosta Telče Roman Fabeš. Telč je spolu s dalšími obcemi členem Svazku obcí Železnice Kostelec-Slavonice.
Jihočeský hejtman Jiří Zimola však překvapený není: "Takový postup se dal od rakouské strany čekat. I já dlouhodobě pochybuji, že by byl případný provoz železnice rentabilní. Navíc její revitalitace by byla velmi finančně náročná."
Podle veřejně dostupných informací by se obnova železničního spojení na rakouské straně pohybovala kolem 28 milionů eur.
Železnice je na české straně v provozu, na hranici ovšem končí. Na rakouské straně jsou koleje na několika místech přerušeny. Zčásti jsou vytrhané a v místech, kde se železnice křižuje se silnicí, jsou koleje minimálně na dvou místech přelité asfaltem.
Místo železnice postavíme silnice
Vlastníkem rakouské trati bude od ledna 2011 dolnorakouská vláda. Její zástupce Friedrich Zibuschka vyjednal v pondělí s rakouskými starosty novou rezoluci, v níž se uvádí:
"Ačkoli spolková země Dolní Rakousko již zahájila přípravné kroky, neprojevila centrální vláda o obnovení železnice Thayatalbahn dostatečný zájem. Poté, co navíc rakouské dráhy ÖBB zastavily provoz na trati, která navazuje na diskutovaný úsek, situace se zcela změnila."
Místo revitalizace železnice dojde podle rezoluce k výstavbě silnic a obchvatů. To je opatření, kterým by chtěla dolnorakouská vláda reagovat na zintenzivnění turistického ruchu, k němuž dojde vznikem přeshraničního autobusového spojení a přeshraniční cyklostezky.
Aktivisté: rakouští starostové obešli české sousedy
"Revitalizace železnice není z finančních důvodů možná," uvedl pro Aktuálně.cz Kurt Strohmayer-Dangl, starosta Waidhofenu. "Samotná obnova tratě by stála 28 milionů eur a následný provoz včetně údržby by stál ročně 2,8 milionů eur." Zda však nové řešení bude levnější, není zatím možné říci, protože podle jeho informací nebyly zatím provedeny cenové odhady.
"Rozhodující bude, kolik se postaví obchvatů. Předpokládám, že by měly vzniknout dva nebo tři," doplnil Strohmayer-Dangl.
"Litujeme krátkozrakého způsobu jednání dolnorakouské zemské vlády. To, že zemská vláda rozhodla o společném projektu takto jednostranně, aniž by uvědomila české sousedy, považujeme za krajně nezdvořilé," uvedl předseda spolku Neue Thayatalbahn Egon Schmidt.