Ani černé skříňky nemusí vydat tajemství zmizelého letadla

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 20. 3. 2014 14:53
Jejich vyzvednutí z velké hloubky může trvat měsíce. A zároveň nepřinést nic nového.
Satelitní snímky čehosi, co by mohly být trosky zmizelého letounu
Satelitní snímky čehosi, co by mohly být trosky zmizelého letounu | Foto: Reuters

SydneyAustralští vyšetřovatelé mírní očekávání, že předměty nalezené satelitem v odlehlé oblasti Indického oceánu skutečně pocházejí ze zmizelého letounu společnosti Malaysia Airlines.

Jedná se o dva kusy. Jeden je čtyřiadvacet metrů dlouhý, druhý pět metrů. Dělí je vzdálenost přibližně třiadvaceti kilometrů.

Podle australského ministerstva obrany potrvá dva až tři dny, než se potvrdí, či vyvrátí, zda jde o trosky Boeingu 777 s 239 lidmi na palubě.

„Nález je (podle satelitních snímků) dostatečný na to, abychom ho detailně prozkoumali,“ oznámil John McGarry z Australského královského letectva.

Průzkumné letouny ale zatím nic neobjevily, kvůli špatnému počasí a snížené viditelnosti. Do oblasti se dostala jako první norská nákladní loď Hoegh St. Petersburg, plující z Madagaskaru do Melbourne. Na žádost Australanů po troskách pátrá, na palubě je devatenáct filipínských námořníků.

Místo je vzdálené zhruba 2500 kilometrů jihozápadně od australského města Perth. Pokud jde o let MH370, znamenalo by to potvrzení teorie o tom, že po odpojení všech signalizačních zařízení stroj letěl ještě několik hodin opačným směrem, než původně měl.

„Pohybujeme se na jednom z nejvíce izolovaných míst planety,“ řekl k oblasti nálezu možných trosek australský ministr obrany David Johnston.

Pokud někdo letoun unesl a řídil tímto směrem, je opravdu záhadou, kam mířil.

Český letecký expert, který si nepřál být kvůli citlivosti tématu jmenován, Aktuálně.cz sdělil, že některé zveřejněné informace mu připadají nesmyslné.

"Zdá se mi téměř nemožné, že piloti se s řídicí věží loučili poté, co vypnuli systém určující jejich výšku a polohu. Za to by je dispečer dole na zemi musel seřvat, co to dělají za blbosti. Celý tento případ mi přijde tak prapodivný, že se ani nechce věřit, že se to skutečně stalo."

Úkolem pro vyšetřovatele bude vyzvednout a prozkoumat černé skříňky (pokud skutečně půjde o trosky zmizelého stroje). V místech, kde Australané předměty na hladině spatřili, je ale oceán hluboký přes čtyři kilometry.

Satelitní snímky čehosi, co by mohly být trosky zmizelého letounu.
Satelitní snímky čehosi, co by mohly být trosky zmizelého letounu. | Foto: Reuters

Vyzvednout skříňky z této hloubky bude velmi obtížně. U letounu Air France, který se v červnu 2009 zřítil do Atlantiku, to trvalo skoro dva roky.

Skříňky po určitou dobu vysílají signál, ale pak jim dojdou baterie.

"Záleží na tom, o jaký typ černých skříněk jde. Jsou různé. Signál ale vysílají ne víc než několik dní, rozhodně ne třeba měsíc," řekl Aktuálně.cz šéfredaktor časopisu Letectví a kosmonautika Jan Čadil.

Otázkou také je, zda vůbec na záznamu bude nějaká komunikace pilotů nebo jiných lidí v kokpitu. Měly by tam být zachyceny poslední dvě hodiny letu.

Podezření padá na piloty, protože poslední slova „Vše v pořádku, dobrou noc“ pronesl k dispečerům druhý pilot Farík Abdal Hamíd. Kapitán Zaharí Ahmad Šáh zase měl doma letecký simulátor a nedávno z něho smazal data.

Kapitán Zaharí Ahmad Šáh.
Kapitán Zaharí Ahmad Šáh. | Foto: Profimédia

„Považujeme je za nevinné, pokud se neprokáže opak,“ uvedl malajsijský ministr dopravy Hišámuddín Husajn.

Americká FBI se pokouší dostat k vymazaným datům ze simulátoru.

Je ale jisté, že letoun ovládal někdo, kdo to velmi dobře uměl.

Boeing zmizel už v sobotu 8. března. Spekulovalo se o tom, zda nepřistál na Andamanských nebo Nikobarských ostrovech, patřících Indii. Nebo dokonce na Maledivách.

Pro společnost Malaysia Airlines je případ o to nepříjemnější, že má finanční problémy a v letech 2012 i 2013 vykázala ztráty. Loni činily 356 milionů dolarů. Malajsijská média se rovněž obávají negativního dopadu na turistiku v zemi.

 

Právě se děje

Další zprávy