Paříž – Než se letadlo Air France ztratilo radarům nad Atlantikem, stačilo vyslat celkem 24 automatických hlášení o chybě. Podle internetového portálu BBC to v sobotu prohlásili francouzští vyšetřovatelé.
Autopilot přitom nebyl zapnutý, nebo nefungoval, doplnil hlavní vyšetřovatel. "Z těchto zpráv jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž (autopilot) nebylo v provozu," řekl podle agentury AP Paul-Louis Arslanian, šéf francouzského vyšetřovacího úřadu BEA.
Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ, tedy zhruba čtyři hodiny před tím, než se stroj ztratil z obrazovek radarů.
Letoun společnosti Air France se zřítil v pondělí do Atlantského oceánu při letu z Ria de Janeira do Paříže. První zbytky stroje brazilské pátrací týmy objevily v úterý.
V pátek ráno po prozkoumání prvních vylovených trosek z míst, kde se zřítil francouzský airbus, však záchranáři oznámili, že nalezené věci nepocházejí z havarovaného letounu. Helikoptéra vyzvedla dřevěnou paletu. Taková ale na palubě stroje nebyla.
Palivo na hladině oceánu nicméně podle Brazilců z francouzského stroje pochází.
Všech 228 lidí zahynulo, sdělil už nicméně ředitel Air France sdělil příbuzným pasažérů a členů posádky. Zatím brazilské pátrací týmy nenalezly žádná těla.
Vedení firmy Airbus se chystá předat leteckým společnostem nová doporučení pro ovládání stroje Airbus A 330-200 v prudkých bouřích.
S odvoláním na zdroje ve firmě to napsal na své internetové stránce francouzský deník Le Monde. Ten také tvrdí, že experti považují za jednu z možných příčin neštěstí příliš pomalý let uprostřed bouře.
Francouzští vyšetřovatelé zároveň odmítli jako předčasné a možná zavádějící některé spekulace o příčinách neštěstí, které se objevily v různých médiích. Reagovali tak zejména na článek Le Monde.
Vyšetřovatelé upozorňují, že je nejprve třeba shromáždit co nejvíce faktů a teprve poté dělat závěry, zatímco média to činí opačně.
Bývalý pilot Jean Serrat řekl agentuře AFP, že pokud je informace o příliš pomalém průletu bouří pravdivá, pak francouzský úřad zabývající se bezpečností letecké dopravy a vyšetřováním nehod (BEA - Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation civile) už zřejmě má hrubou představu o tom, co se stalo a proč.
„Pokud úřad posvětí varování pilotům, aby s airbusem v bouři neletěli příliš pomalu, znamená to, že letadlo z Ria do Paříže letělo příliš pomalu?“ položil si řečnickou otázku.
Kapitánem zříceného airbusu byl zkušený osmapadesátiletý pilot, zaměstnaný v Air France od roku 1988. Měl nalétáno přes jedenáct tisíc hodin.
Všechny kusy letadla, které brazilské týmy vyzvednou z moře, budou transportovány nejprve do brazilského přístavu Recife a pak do Francie. Tam začne jejich zkoumání.
Pokud totiž letoun havaruje v neutrálních vodách, právo vést vyšetřování má země, které letoun patří.
Dosud není jasné, zda se letadlo roztrhlo ve vzduchu nebo až po nárazu na hladinu oceánu. První verzi nahrává svědectví pilotů španělské společnosti Air Comet, kteří v pondělí v této oblasti řídili letadlo z peruánské Limy do Madridu.
Piloti vypověděli, že viděli prudký záblesk bílého světla, který zhasl asi po šesti vteřinách.
Zničení airbusu za letu naznačují i automatické vzkazy, které stroj vyslal před svým zmizením. Po oznámení od pilota, že letoun prolétá bouřkovou oblastí přišly jen automatické zprávy, podle kterých postupně přestaly fungovat jednotlivé systémy letounu. Poslední vzkaz hlásí ztrátu tlaku v kabině a velmi špatný stav stroje.
Jasnou odpověď na příčinu katastrofy mohou dát černé skříňky. Pokud se je podaří vylovil: leží možná až v hloubce 3700 metrů.
"Ještě nikdy nebyly skříňky vytaženy z takové hloubky," řekl francouzský ministr dopravy Jean-Louis Borloo.