U2be zatlo pařát, koncert roku běžel nakonec i v Česku

Kultura Kultura, Red Kul
26. 10. 2009 12:05
Kapela hrála v neděli online; repríza byla na U2.com
Foto: Reuters

Pasadena - U2 nabízejí U2be. Americká část megalomanského 360° Tour irské čtveřice se blíží ke svému závěru, a tak se kapela rozhodla pro bonus.

Nedělní koncert ze stadionu Rose Bowl v kalifornské Pasadeně, na který dorazilo 96 tisíc diváků, byl zároveň živě přenášen portálem YouTube do celého světa.

Původní zprávy hovořily o tom, že online video bude zpřístupněno jen v šestnácti zemích. Uživatelům z České republiky - na rozdíl třeba od USA, Velké Británie, Mexika a Indie - tak hrozilo, že se nebudou moci připojit ani v reálném čase, ani pak sledovat dvě plánované reprízy jak na YouTube, tak na oficiálních stránkách U2.

Nakonec bylo vše jinak - U2 v pondělí dopoledne "zahráli" reprízu svého vystoupení prostřednictvím webu u2.com i pro Čechy. Největší online koncert všech dob se dal od zhruba půl desáté do 12 hodin zdarma navštívit na speciální stránce na YouTube.

Skupina očekávala, že koncert online uvidí několikanásobně vyšší počet fanoušků, než dorazí přímo na stadion. Zda se U2 podařilo znásobit téměř stotisícovou návštěvu ale ještě není potvrzeno.

Oficiální čísla nemá společnost YouTube v tuto chvíli k dispozici. Sečtenoby mělo být během několika dnů.

Dlouholetý sen

"Kapela chtěla něco takového uskutečnit už poměrně dlouho. Vzhledem k tomu, že koncert tak jako tak natáčíme, a tohle je skvělá příležitost, jak přenést atmosféru koncertu mimo stadion. Fanoušci jsou zvyklí za U2 cestovat pěknou dálku, nyní U2 přijdou za nimi, globálně," popsal rozhodnutí pro internetový stream manažer kapely Paul McGuiness.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Robbie Williams vystoupil ve 23 zemích. Naráz
U2 svět nezachrání, ale zamoří. Na rozdíl od Radiohead

U2 si v Berlíně zahráli s českými fanoušky
Recenze: Rozostřený horizont skýtá pro U2 možnou naději

Ačkoli je 360° Tour na všech svých zastávkách okamžitě vyprodané a vzhledem k centrálnímu řešení pódia dokáže kapela navýšit kapacitu stadionů, šňůra uskutečněná ve spolupráci s agenturou Live Nation stále ještě nepřináší zisk. A to vlastně právě kvůli pódiu, díky němuž se na Rose Bowl stadion v neděli večer dostalo rekordních 96 tisíc diváků.

U2 by se teprve po skončení letošní část turné měli dostat na nulu, a tak se jim YouTube přenos hodí i jako vynalézavá a efektivní reklama pro vystoupení plánované na příští rok, ale také coby gesto vůči fanouškům a potvrzení jejich progresivity; na obojím kapele velmi záleží.

U2 sice nejsou zdaleka první, kdo využívá internet pro prezentaci a komunikaci, a nepatří jim ani prvenství v přímém přenosu, ale údajně je to prý první "vysílání" tak obrovského stadionového koncertu.

Foto: Reuters

Se 120 kamióny, které stěhují tři pódia, jejichž výroba stála 40 milionů dolarů, a pěti sty lidí na výplatní pásce se kapela pustila do finančně nejnáročnější expedice v dějinách rockové hudby. Každý den na turné - ať už kapela hraje, nebo nehraje - stojí rovných 750 000 dolarů.

McGuiness na to konto poznamenal: "To válcové projekční plátno, které máme, předtím neexistovalo, musel nám ho někdo navrhnout a vytvořit, stejně tak pódium, od kterého máme tři kusy. Každé pódium transportuje 37 kamionů, to jste skoro na 120, a pak tu má zbytek produkce dalších 50 kamionů, jsou tu náklaďáky s cateringem atd."

Zároveň s tím přicházejí zprávy, že nejnovějšího alba No Line on the Horizon se od jeho vydání v březnu prodalo za mořem kolem jednoho milionu, což je za posledních více než deset let nejhorší bilance Irů. Nicméně toto číslo neukazuje ani tak na úpadek popularity U2, jako spíš na úpadek popularity "kupování hudby".

Foto: Reuters

"Musíme se ke komerčním výzvám postavit čelem," uvedl v rozhovoru basák Adam Clayton. "Ovšem mnohem zajímavější výzva pro mě je otázka: Co znamená rock'n'roll v tomto měnícím se světě? Protože koncept hudebního fanouška - tedy koncept osoby, která si kupuje hudbu a poslouchá ji pro radost z hudby samotné - je dnes už přežitý."

Což U2 vycítili a záměrně letos uzavřeli dvanáctiletou smlouvu s koncertní agenturou Live Nation, v jejímž rámci by měli uskutečnit tři světová turné - 360° je první z nich. Live Nation si od tohoto kontraktu slibuje miliardu eur v tržbách.

Zatím platí, že kamkoli U2 s pařátem dorazí, padají návštěvnické rekordy: kromě Wembley a Rose Bowlu přitáhli dosud největší dav i na stadion Giants v New Jersey. Úplně nejlukrativnější se ukázala být třídenní rezidence v rodném Dublinu, kde je zhlédlo přes 243 tisíc fanoušků.

 

Právě se děje

Další zprávy