Přehledně: Proč je Blanka drahá, zpožděná a kdo za to může

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 16. 9. 2015 17:00
Dodavatelé Blanky měli podle smluv platit několikamilionové penále za každý den zpoždění. Otevření se zpozdilo už o čtyři roky, ale zatím platí pouze Praha. Proč? Přečtěte si otázky a odpovědi.

Praha - Tunel Blanka měl začít sloužit řidičům v metropoli už před takřka čtyřmi lety. Jeho otevření nejdříve zbrzdily tři propady terénu, pak spory o ražbu a o placení a nakonec se ocitlo v nedohlednu kvůli „utopeným kabelům“.

Tunel se z původní ceny 28 miliard prodražil o plných devět miliard (a ještě prodraží) a Praha k tomu navíc dostala jedenáctimilionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Proč to vše musí platit Pražané? A bude někdo za všechny průšvihy potrestán? Udělejte si kompletní přehled v otázkách a odpovědích.

Zničené kabely způsobily odklad plánovaného zprovoznění Blanky na přelomu března a dubna 2015.
Zničené kabely způsobily odklad plánovaného zprovoznění Blanky na přelomu března a dubna 2015. | Foto: ČTK

Kdo je zodpovědný za chyby a zpoždění stavby?

O to se firmy nyní navzájem přou. A bez hlubší znalosti smluv i veškeré dokumentace to není možné říct. Míru a podíl zavinění jednotlivých subjektů tak bude muset zřejmě posoudit znalec, případně soud.

Jádrem posledního sporu jsou "utopené" kabely. V tunelu je vlhkost a kabely nejsou dlouhodobě odolné vůči vodě. Autor projektu, projekční firma Satra, tvrdí, že nakreslil projekt podle požadavků ČKD a že nemůže za to, že tunel není „suchý“, jak se předpokládalo.

Dodavatel technologií ČKD zase tvrdí, že za poslední více než rok na vlhkost v tunelu upozorňoval mnohokrát správce stavby IDS. Zatopení kabelů podle ČKD nezpůsobil jen přívalový déšť v červenci 2013, jak tvrdí Metrostav, ale i neustálé průsaky z netěsnícího tunelu.  

IDS reaguje tím, že ČKD převzala staveniště jako vyhovující a zahájila montáž. A pokud se prý opravdu zvětšila vlhkost a hrozilo poškození technologií, měla ČKD sama práce přerušit a zabránit tím škodám. "Protože tak neučinila, lze podobná tvrzení chápat spíše jako preventivní pokusy o snížení budoucí odpovědnosti za dílo," uvedl IDS.

Město se nakonec dohodlo s ČKD, že kabely vymění a otázku zodpovědnosti a placení budou řešit po uvedení Blanky do provozu.

 

Právě se děje

Další zprávy