Přehledně: Proč je Blanka drahá, zpožděná a kdo za to může

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 16. 9. 2015 17:00
Dodavatelé Blanky měli podle smluv platit několikamilionové penále za každý den zpoždění. Otevření se zpozdilo už o čtyři roky, ale zatím platí pouze Praha. Proč? Přečtěte si otázky a odpovědi.

Praha - Tunel Blanka měl začít sloužit řidičům v metropoli už před takřka čtyřmi lety. Jeho otevření nejdříve zbrzdily tři propady terénu, pak spory o ražbu a o placení a nakonec se ocitlo v nedohlednu kvůli „utopeným kabelům“.

Tunel se z původní ceny 28 miliard prodražil o plných devět miliard (a ještě prodraží) a Praha k tomu navíc dostala jedenáctimilionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Proč to vše musí platit Pražané? A bude někdo za všechny průšvihy potrestán? Udělejte si kompletní přehled v otázkách a odpovědích.

Foto: http://www.carnehl-vladyka.cz/

Proč vedlo město s Metrostavem arbitráž?

Praha vysoutěžila postavení tunelu Blanka za 21,2 miliardy korun, ale stavba o více než čtvrtinu podražila. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek přitom mohou vícepráce činit nejvýše 20 procent původní ceny díla. Vše navíc komplikuje to, že i jakákoliv změna proti původnímu projektu, byť dílo zlevnila, se považuje za vícepráce.

Vedení magistrátu se proto bálo podepsat jakékoliv další smlouvy a přestalo i proplácet peníze, protože nevědělo, jestli už nepřekročilo uvedených dvacet procent. Obávalo se proto, že by je mohla stíhat policie – jako v případě opencard. A zadalo si tzv. kategorizaci - rozdělení víceprací na ty, které se vejdou do uvedených 20 procent, a na ty, které už ne.

Metrostav naopak odmítal dál stavět – jednak mu město dlužilo takřka dvě miliardy, navíc mu z uvedených obav nedávalo pokyny ke stavbě. Město se proto s Metrostavem dohodlo, že případ předají rozhodcům. Ti počátkem loňského roku přikázali městu, aby zaplatilo, a Metrostavu, aby dokončil stavební část do pěti měsíců.

Arbitráž s městem rozjel i IDS – a to kvůli tomu, že mu Praha odmítala platit prodlouženou práci správce stavby, za kterou už vyúčtoval na 300 milionů korun a požadoval dalších 300 milionů. I v tomto případě se město bálo platit, aby neporušilo zákon o veřejných zakázkách. Arbitři nakonec uložili Praze, aby zaplatila IDS 183 milionů. A není vyloučena ani další arbitráž s ČKD o to, kdo bude platit výměnu utopených kabelů.

 

Právě se děje

Další zprávy