SPECIÁL: Mýtné na českých dálnicích

Reportéři Aktuálně.cz
4. 4. 2007 15:00
Projděte si nejdůležitější texty k mýtnému
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Speciál - Po roce příprav, odsunů a žalob se 1.ledna spustilo naplno elektronické mýtné, které u nákladních aut nahradilo dálniční známky.

Výběrové řízení na dodávku mýtného vyhrála rakouská společnost Kapsch. Jenže nebyla nejlevnější a ostatní účastníci byli vyřazeni ze soutěže. Od té chvíle se spustila řada spekulací a vzájemného obviňování.

Vše vyústilo v tříměsíční zpoždění začátku stavby. Kvůli tomu stát uzavřel s firmou dodatek ke smlouvě, ve kterém společnost získala některé výhody a záruky, které měly být kompenzací za to, že mýtné stihne vybudovat v termínu o tři měsíce kratším, než na kolik zněla původní smlouva.

Nyní se píše rok 2007 a mýtné funguje téměř na sto procent. Vydělává miliony korun denně.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Čtěte souvislosti

 

  • Kontrolor mýta: Firma bude hlídat sama sebe
    Mýtný systém bude kontrolovat firma Eltodo dopravní systémy. Jenže ta je téměř z poloviny vlastněna společností, která se přímo podílela na výstavbě mýtného systému.
  • Ministerstvo ohrožuje druhou etapu mýta
    Konečná dohoda mezi firmou Kapsch a ministerstvem dopravy o druhé etapě mýtného měla být uzavřena do konce března. Ale není a zřejmě ještě dlouho nebude.
  • Mýto pomohlo. Kamionů nepřibývá
    Dlouhodobý trend, kdy s každým rokem přibylo kamionů, se letos zastavil. V Rakousku je to naopak - silnice brázdí více nákladních automobilů.
  • Angličané zkouší mýto s českou firmou
    Pozítří ráno se pět aut londýnského dopravního podniku rozjede testovat městské mýto. Na čelním skle budou mít měřící jednotku vyrobenou českou firmou Princip.
  • Mýtné mění trend. Vlak poráží autobus
    Nový dálniční poplatek způsobil, že na některých linkách vyjde cesta po železnici levněji než cesta autobusem. Zdražení se dočkali především cestující na delších tratích.
  • Mýtné brány pojedou na naftu
    a tajný dodatek je na světě

    Firma Kapsch a ministerstvo dopravy uzavřelo dohodu, že zveřejní tajný dodatek, který se stal středem mediálního zájmu. Zároveň se vynořil problém s elektrickými přípojkami. Mýtné brány musí fungovat provizorně a jsou poháněny naftovými agregáty.
  • Potvrzeno. Systém mýtného dodá Kapsch
    Úřad na ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnosti firmy Autostrade a konsorcia Mytia, které neuspěly ve výběrovém řízení na zavedení mýtného. Vítězem zůstává Kapsch.
 

Právě se děje

Další zprávy