Stát váhá, zda zaplatit Kapschi za mýto

Pavel Baroch, Dušan Klimeš
1. 2. 2007 17:57
Praha - Vybírání peněz z mýta se nezávisle kontroluje až s měsíčním skluzem. Úřady proto neví, jak byl výběr úspěšný a zda za mýtný systém platit.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ve smlouvě mezi firmou Kapsch a ministerstvem dopravy je totiž uvedeno, že firma Kapsch, která mýtný systém vybudovala, má nárok na odměnu v případě, že se úspěšnost výběru mýtného pohybuje nad 95 procenty. Když naopak klesne pod 85 procent, měla by sama platit.

Úspěšnost nyní kontroluje společnost LogicaCMG, ale začala s tím teprve toto úterý. A stát se s Kapschem zatím nedohodl, s jakou úspěšností bylo mýto vybíráno celých třicet dnů před tím, kdy výběr fungoval bez nezávislé kontroly.

Stát se tak může dostat do dvou problémů. Jednak se mu bude obtížně prověřovat, že účinnost mýta v lednu přesáhla 98 procent, jak tvrdí Kapsch. Ještě v horší pozici ovšem bude, pokud by chtěl Kapschi dokázat, že účinnost je nižší než 85 procent.

V obou případech jde o částky v řádu milionů korun.

Skončí spor u soudu?

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ministerstvo dopravy i Kapsch už nyní nevylučují, že případný spor může skončit až u soudu. "Soudní spory a sankce nelze vyloučit nikdy," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Do této složité situace se ovšem stát dostal sám, protože nedokázal včas vybrat nezávislého auditora. "Zajistit měření efektivity výběru mýta nezávislým auditorem je podle platné smlouvy plně věcí ministerstva dopravy coby zadavatele," řekl Aktuálně.cz mediální poradce firmy Kapsch David Šimoník.

Na konci roku sice Ředitelství silnic a dálnic vyhlásilo výběrové řízení na nezávislého auditora, to však bylo na pokyn ministerstva dopravy zrušeno. Podle ministerstva pochybilo ředitelství hned dvakrát: vyhlásilo soutěž až na konci roku a zároveň chybovalo v zadání.

"Doporučili jsme ředitelství výběrové řízení zrušit, protože v zadání byly věcné i formální chyby," tvrdí mluvčí Hanzelka. Jednou z chyb podle Hanzelky bylo, že se v tendru předurčovala technologie na kontrolu mýta, což ze zákona není možné.

Foto: Ondřej Besperát

Kontrola začala. Ale pozdě

Dopis náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače tehdejšímu řediteli Ředitelství silnic a dálnic Petru Laušmanovi o zrušení výběrového řízení odešel z ministerstva dopravy 18. prosince.

Už o čtyři dny později - 22. prosince - podepsalo ministerstvo prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic smlouvu o kontrole mýta s firmou LogicaCMG.

Ta ovšem začala s kontrolou až o více než měsíc později, v úterý 30. ledna.

"Kontrola neprobíhala kvůli instalaci potřebné techniky a jejího uvedení do funkčního stavu," vysvětlil ministerský mluvčí Hanzelka.

Rozpory se už rýsují

Z dosavadních vyjádření ministerstva dopravy vyplývá, že kontrola výběru mýta skutečně míří ke sporu. Kapsch tvrdí, že nárok na odměnu bude požadovat podle vlastních údajů.

"Nesplnění smluvní povinnosti státem nemůže jít k tíži generálního dodavatele, firmy Kapsch. V případě potřeby budeme náš nárok prokazovat na základě vlastních měření," řekl David Šimoník z Kapsch.

Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ovšem už několikrát naznačil, že údaje společnosti Kapsch o překročení 95procentní hranice nemusí uznat. Tvrdí, že Kapch předal mýtný systém státu s několika tisíci nedodělky a vadami.

"Je otázkou posouzení, do jaké míry se těch 6,5 tisíce vad promítlo do systému," řekl Aktuálně.cz Hodač. Dodal, že o případnou pomoc požádá odborníky z Českého vysokého učení technického, poradního orgánu ministerstva dopravy.

 

Právě se děje

Další zprávy