Mýtné brány 'pojedou' na naftu

Dušan Klimeš
24. 11. 2006 16:10
Praha - Rakouská firma Kapsch tvrdí, že i přes průtahy zvládne spustit systém mýtného pro kamiony od 1. ledna.
Mikrovlnné snímače firmy Kapsch nad dálnicí v Rakousku
Mikrovlnné snímače firmy Kapsch nad dálnicí v Rakousku | Foto: Kapsch

Přestože celou výstavbu zpožďovaly průtahy a soudní pře, už pozítří, tedy v neděli, vztyčí dělníci poslední mýtnou bránu na D1 mezi Prahou a Brnem. Původně měly v tento den už stát mýtné brány na všech dálnicích.

Od začátku prosince se rozběhne pilotní provoz výběru poplatků, díky němuž bude Česko novým způsobem inkasovat ročně osm miliard korun za provoz nákladních aut.

Kapsch, firma pověřená vybíráním mýtného, musí ještě vyřešit problémy se třemi branami, kde je v konfliktu s místními úřady. Ty podle ní celý projekt neohrozí.

150 bran pojede na naftu

"Pokud se nestane něco neočekávaného, začátkem příštího roku se začne vybírat mýtné," potvrdila deníku Aktuálně.cz osoba blízká vedení podniku.

Největším problémem, který musí společnost řešit, je to, že ke 150 mýtným branám nestihnou elektrikáři přivést přípojku s napájením. Kapsch tak musel vymyslet nouzové řešení, kterým budou naftové agregáty.

V tajném dodatku smlouvy mezi státem a Kapschem, jehož část dnes firma zveřejnila, je uvedeno, že pokud se jí nepovede získat všechna stavební povolení, přebere stát zodpovědnost za náhradní řešení. A právě na tuto pasáž se nyní firma odvolává.

Kapsch je podle slov majitele Georga Kapsche ochoten jednat o změně dodatku a stát z jeho povinnosti vyvázat.

Společné jednání

Společnost, která vyhrála tendr na zavedení výběru mýtného se potýká nejen s technickými, ale i právními problémy.

Nyní čelí kritice, že tajný dodatek smlouvy s ministerstvem dopravy obsahuje ujednání, která jsou pro stát nevýhodná. Přestože byl dokument pečlivě střežen jak ministerstvem, tak firmou Kapsch, do médií se dostaly informace o jeho obsahu.

Proto se při včerejší schůzce domluvil ministr dopravy Aleš Řebíček a jeden z majitelů firmy Georg Kapsch na tom, že dodatek raději zveřejní, než aby museli čelit mediálnímu tlaku.

Na veřejnost se dostane jenom jeho "cenzurovaná" podoba. Celé dnešní dopoledne firemní právníci vyškrtávali choulostivé pasáže, které považují za obchodní tajemství.

"Dodatek jsme uzavřeli z toho důvodu, aby se zavedení mýtného nezpozdilo o celý rok, což hrozilo kvůli tříměsíčnímu prodlení hned na začátku," říká Milan Šimonovský, bývalý ministr dopravy.

Ztráty z toho, že by se systém nezavedl, by byly nepoměrně vyšší než rizika, která vyplývají z dodatku, říká Šimonovský.

Bonusy pro dodavatele

Pokud se skutečně ukáže, že poslední část smlouvy je pro stát nevýhodná, firma je prý ochotna jednat o dodatku novém, který by část rizik převedl z firmy na stát.

Profesionální řidiči by raději měli jezdit se zataženými okénky.
Profesionální řidiči by raději měli jezdit se zataženými okénky. | Foto: Scania

V prvním dodatku se MD s Kapschem dohodlo na snížení míry výkonnosti systému na určitou dobu a bonus pro Kapsch v případě, že efektivita systému překročí 95 procent. Pokud bude systém skutečně takto efektivní, firma získá všechny poplatky, které se vyberou nad touto hranicí.

"Toto je určitý bonus pro firmu Kapsch za to, že přistoupila na zkrácení termínu a že stavbu musí provádět i v zimních měsících. Na druhou stranu dodatek říká, že pokud by nedosáhla úspěšnosti 85 procent, musela by naopak ona platit státu," říká Šimonovský.

"Argumenty, že v Rakousku systém funguje na 99 procent a že tedy Kapsch dostal peníze "předem", jsou liché. Tam ten systém funguje už tři roky a měl tak čas se k této dokonalosti propracovat," upřesňuje bývalý ministr.

Tato dohoda však platí pouze po dobu prvních tří měsíců a nikoliv deseti let, jak uváděl tisk, zdůraznil Kapsch s tím, že je to odměna za dodatečné náklady na urychlení výstavby.

 

Právě se děje

Další zprávy