Řetězce se snaží zaujmout privátním zbožím. Nabízejí vlastní pralinky i bezlepkové potraviny

ČTK ČTK
5. 4. 2018 17:19
Řetězce loni prodaly pod privátními značkami asi pětinu rychloobrátkového zboží, v západních zemích jich lidé však kupují i dvakrát víc. Obchodníci tak hledají způsob, jak Čechy vlastními výrobky zaujmout.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ahold

Praha - Zájem zákazníků o dražší výrobky vyrobené pod privátní značkou obchodních řetězců v Česku roste. Celkový podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod vlastní značkou obchodníků se ale v Česku zůstává kolem jedné pětiny. Obchody se snaží prodeje zvýšit třeba novými značkami. Vyplývá to z ankety mezi obchodníky a údajů společnosti Nielsen.

Zájem o dražší značku Albert Excellent v prodejnách tohoto řetězce každý rok zvyšuje. "Obliba této prémiové řady podle našich prodejních dat roste v řádu desítek procent ročně. Mezi nejoblíbenější produkty z této řady patří u našich zákazníků čokolády a belgické pralinky nebo zrnková i mletá káva různých zemí původu," říká mluvčí Jiří Mareček.

Hypermarket Globus rozšíří privátní značky o jednu s názvem Poctivá výroba. Půjde o více než 700 čerstvých výrobků, které dělá přímo ve svých hypermarketech v řeznictvích, pekárnách, cukrárnách a restauracích. Společnost tak bude mít kvalitu výrobků pod kontrolou od začátku do konce.

Do června také Globus odliší produkty totožné s německým trhem od těch od českých dodavatelů. Doposud nabízel pod privátními značkami zhruba 700 dodavatelských produktů s označením Korrekt, Globus a Natuvell. U 400 z nich má stejného výrobce a složení s německými Globusy, u dalších chce podporovat regionální dodavatele.

"Abychom je srozumitelněji zákazníkům již na první pohled odlišili, neponesou jméno vlastní značky jako ty německé, ale budou mít nové, jednoduché oranžovobílé obaly s označením Dobrá kvalita - Nízká cena," dodala mluvčí Pavla Hobíková.

Nárůst prodejů zboží pod privátní značkou zaznamenal Kaufland.

"Naši zákazníci se mohou v tomto roce těšit na novou řadu výrobků bezlepkových nebo na novou kosmetickou řadu Bevola. Pracujeme i na rozšíření atraktivní nabídky v oblasti nepotravinářského zboží," dodala mluvčí řetězce Renata Maierl.

Tesco má silné zastoupení vlastních značek třeba v sortimentu masa nebo ovoce a zeleniny.

"Naší hlavni značkou pro sortiment privátních výrobků budou i nadále značky Tesco a Tesco finest, nicméně dle potřeby jednotlivých kategorii budeme uvádět i jiné značky," uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod privátní značkou obchodníků loni dosahoval v Česku 19 procent a dlouhodobě se příliš nemění. Je tak stále výrazně nižší než v západní Evropě, kde se pohybuje mezi 30 a 40 procenty. Ukazují to údaje společnosti Nielsen.

V porovnání se západními zeměmi má Česká republika však mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek, někdy také dokonce klesnou pod jejich úroveň.

Například v Německu se v rámci vlastních značek řetězců prodá v potravinách 43 procent zboží, v drogerii pak 37 procent. V ČR v rámci nejprodávanějších potravin generují privátní značky největší část z tržeb u smetany  a kuchyňských olejů. Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá jen pět procent piva a dvě procenta hořkých bylinnýé likérů.

Zboží vyrobené pro tuzemské řetězce místními výrobci pod jejich značkou se ale také dostává za hranice. Například Lidl loni takto vyvezl produkty českých potravinářů a dalších výrobců do 24 zemí Evropy v celkové hodnotě 5,5 miliardy korun. Přes německý řetězec exportovalo 145 tuzemských firem jako jsou Mlékárna Pragolaktos, Krahulík - Masozávod Krahulčí, LE & CO, Veseta či Delimax.

 

Právě se děje

Další zprávy