Praha - Tunelový komplex Blanka bude oficiálně otevřen a zprovozněn v sobotu 19. září. Původní termín byl stanoven na neděli 20. září.
"Slíbili jsme, že Blanku otevřeme v první možný okamžik, kdy to půjde. Oznámili mi, že v pátek už budou mít všechna razítka a v noci proběhne poslední kontrola průjezdu," vysvětlil změnu termínu náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Ve čtvrtek 17. září je naplánované ještě velké cvičení integrovaného záchranného systému.
"Každá hodina víkendového provozu je pro nás lepší, ten náběh do dopravy tak bude plynulejší," dodal náměstek.
Tunel se otevře ve 14 hodin, samotnému provozu bude předcházet komorní akce spojená s přestřižením pásky u vjezdu na Letné. "Praha nehodlá dělat žádnou show, Blanka už si ji zažila v minulých letech," dodal Dolínek.
Otevření tak nebude provázet průjezd vozu formule, elektromobilu ani průlet miniletadla, o čemž se dříve mluvilo. Dolínek minulý týden uvedl, že podobné akce by byly "výsměch Pražanům".
Na zprovoznění budou dohlížet městští i státní policisté, rychlost uvnitř tunelu bude snížena na 50 kilometrů v hodině do té doby, dokud nebude provoz plynulý. Pak se obnoví na běžných 70 kilometrů za hodinu.
Prahu čekají změny dopravy
Většinu změn v dopravě neplánuje Praha zavádět okamžitě, v sobotu začnou spolu s otevřením tunelů fungovat jen semafory ve Wenzigově ulici na konci Nuselského mostu.
Výhledově by se měla zklidnit také doprava ve Veletržní ulici v Praze 6 a na Malé Straně. Změny řeší na magistrátu tři pracovní skupiny, v první jsou městské části, které budou nejvíc ovlivněné, ve druhé zástupci všech městských částí Praha 1 až 22 a ve třetí odborníci.
"Každá takováto změna může nějaké těžkosti přinést, ale že by se měla zhroutit doprava v Praze, to se nestane," řekl František Lehovec z katedry dopravních staveb dopravní fakulty pražské ČVUT. Výhodou je rovněž to, že se komplex otevírá o víkendu, kdy bude doprava slabší, a řidiči tak budou mít více času se změnami v dopravě vypořádat.
Podle jeho kolegy Petra Moose z katedry aplikované informatiky může problémy v dopravě způsobit špatné napojení komplexu na pokračující městský okruh. Za ně podle něj mohou jak plánovači magistrátu, tak občanské iniciativy v pražských Holešovičkách a přilehlých oblastech.
"Připravili jsme plán na úplnou uzávěrku hlavního města Prahy pro nákladní dopravu nad 12 tun," řekl Dolínek. Těžké kamiony by mohly jen na dálnice a rychlostní silnice. Výjimky by mohl udělit jen magistrát nebo městské části, se kterými chce ještě plán probrat.
Většina odborníků podle Dolínka ale takové řešení nedoporučuje, dokud nebude otevřený Pražský okruh kvůli dopadům na okolní obce.
Tunel měl být hotový už v roce 2011
"Na ministerstvu dopravy jsem byl ubezpečen, že by to mohlo být možné," dodal Dolínek. Zvažuje se také zavedení autobusové linky, která by projížděla tunelem Blanka ze Zličína do Kobylis.
Problematický tunel stál 37 miliard, včetně napojení na Strahovský tunel pak 43 miliard korun.
Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011.
Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.