Praha - Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán.
V pondělí po poledni prorazily dva obří razicí stroje poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické téměř dva roky. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.
Nový úsek metra mezi stanicemi Dejvická a Motol bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavitelem je sdružení firem Metrostav a Hochtief.
Délka štítů, kterým vybraly jména Tonda a Adéla děti z motolské nemocnice, přesahuje 100 metrů, váha je zhruba 900 tun. Za den byl štít schopen vyrazit až 15 metrů. Nyní se začne tunel zpevňovat, přibudou koleje a technologie.
Podívejte se, jak se razí metro:
Prodloužení trasy metra A mělo původně stát 21,2 miliardy korun. V říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že stavba se prodraží asi o 1,3 miliardy korun. Hlavní příčinou je údajně dražší zakázka na osazení technologií.
Praha si letos kvůli výstavbě metra půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení dosud nebylo rozhodnuto.
Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.