Pražská koalice přesouvá vnitřní okruh pod zem. Tají, kolik bude projekt stát

Foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy
Jakub Heller Jakub Heller
Aktualizováno 12. 9. 2019 21:13
Stejně jako Prahu obepíná nedokončený vnější obchvat, také vnitřní okruh je hotový jen zčásti. Hlavní město ve čtvrtek představilo novou studii na jeho dostavbu, která sází na jeden dlouhý tunel. I projekt minulého vedení počítal s částečným zahloubením, ale nová studie se dá bez nadsázky nazvat druhou Blankou. Okruh má vést téměř po celé délce tunelem dlouhým 8,5 kilometru.

Přepracovaná studie počítá s tím, že poslední část městského okruhu nebude z povrchu takřka vidět. A to od severovýchodu, kde navazuje na tunel Blanka, až téměř k napojení na Jižní spojku. Z ulice by měly být patrné jen výjezdy z tunelu. Stejně tak většina meziúrovňových křižovatek zůstane z větší části skryta pod zemí.

"Složitá a nevzhledná změť jízdních pruhů, protihlukových stěn a především velkého množství mostů a estakád se díky autorům studie proměnila v nenápadný, často až neviditelný systém," uvedl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu). 

Radní si od nové studie slibují, že se podaří celý projekt rychleji projednat, a tudíž i postavit. Také by měl mnohem méně poznamenat tvář metropole. 

"Když k tomu přistoupíme tak, že nechceme ničit území, znamená to hladší projednání s městskými částmi. Původní řešení zaručovalo obrovský odpor občanů," řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Dodal, že nová studie respektuje stávající trasu a zásady územního rozvoje, díky čemuž není potřeba měnit územní plán. 

Na druhou stranu celotunelové řešení dostavbu okruhu takřka jistě prodraží. A radní zatím nechtějí prozradit o kolik. "Investiční náklady dáváme s projektanty dohromady, určitě budou vysoké, ale tak je to se vším," uvedl Hlaváček. U předchozího návrhu dostavby okruhu bývalý náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) odhadoval cenu na minimálně 40 miliard korun. Ten však počítal se zahloubením ani ne poloviny trasy. 

Město přitom současně s okruhem čeká ještě výstavba metra D, která podobně vyjde na desítky miliard korun. Praha usiluje o to, aby jí s těmito významnými projekty finančně pomohl stát, zatím však bez úspěchu.

"Tunely dělat umíme"

Dosud není ani rozhodnuto, kdy se začne stavět. Jeden ze členů týmu, který studii připravoval, architekt a exprimátor Jan Kasl, na čtvrteční tiskové konferenci řekl, že je možné stihnout zahájení stavby v roce 2023 a celý tunel otevřít kolem roku 2031. Přerušil ho však náměstek pro dopravu Scheinherr s tím, že to je velmi optimistický odhad.

Přesnější náklady i termíny chce upřesnit až ve chvíli, kdy si jimi město bude jistější, aby se neopakovala situace s tunelem Blanka, který nabral mnohaleté zpoždění a stál více peněz, než se čekalo. 

"Budeme se snažit získat do konce volebního období kladné územní rozhodnutí. Nejsložitější není realizace, ale procesní hledisko a povolovací kolečko," řekl Scheinherr. "Řešení, které navrhujeme, není technicky složitější. Tunely dělat umíme a je mnohem jednodušší je prosadit, než když poženete lidem před domy buldozery," dodal Kasl.

Nová promenáda na břehu Vltavy

Jednou z největších změn, kterou studie přináší, je odlišené trasování okruhu na břehu Vltavy v Povltavské ulici na území Prahy 8. Původně měla auta jezdit v jednom směru po povrchu, nově však pojedou v obou směrech tunelem pod Bílou skálou. Díky tomu se z dnešní Povltavské ulice stane rekreační oblast.

Kromě samotného okruhu bude pod zemí také takzvaná Libeňská spojka, která má propojit Horní a Dolní Libeň. 

Naprostá většina stávajících komunikací na povrchu má stále fungovat a sloužit automobilové přepravě jako dnes. "Ubíráme však z jejich kapacity," řekl Kasl. Neměla by se podle něj opakovat situace jako například na Letné, kde po zprovoznění Blanky zůstaly přímo nad tunelem dva pruhy v obou směrech, ačkoliv měl tunel pomoci ke zklidnění dopravy na povrchu.  

Projektanti také takřka vymýtili velké dálniční křižovatky. Pro ty menší, které nad zemí plánují, má být jednodušší získat pozemky. Nebude jich totiž potřeba tolik, s kolika počítal původní projekt. Výjezdy z tunelů by měly být nově řešeny místo kruhovými objezdy křižovatkami se semafory. Ušetřené místo na povrchu má sloužit pro zeleň, nové tramvajové trasy či cyklostezky.

Zatím také není jisté, jestli se bude tunel stavět na etapy, nebo najednou. I to je podle projektantů stále v řešení.

 

Právě se děje

před 51 minutami

Španělská policie odhalila nelegální továrnu na cigarety, zabavila přes tři miliony cigaret

Policie na jihu Španělska odhalila tajnou podzemní továrnu na výrobu cigaret. Informuje o tom agentura AP. Podle policie jde o první odhalení takovéto továrny v Evropské unii.

Továrna se nacházela čtyři metry pod koňskými stájemi ve španělské provincii Málaga. Byla vybavena obytnými prostory a postelemi pro pracovníky. Vchod zakrýval dopravní kontejner.

Ze zpráv španělské policie a evropského policejního úřadu Europol vyplývá, že v důsledku odhalení továrny bylo zadrženo 20 osob z Británie, Ukrajiny a Litvy.

Podle Europolu byli dělníci nuceni pracovat v mimořádně nebezpečných podmínkách a nesměli bez svolení továrnu opustit. Továrna vyráběla 3500 cigaret za hodinu.

Policie při zásahu proti továrně zabavila přes tři miliony cigaret, velké množství hašiše a marihuany a tři zbraně, napsala agentura AP.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bývalý poradce prezidenta USA Trumpa byl odsouzen na 40 měsíců do vězení

Bývalý poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa byl odsouzen ke 40 měsícům vězení. Roger Stone byl loni shledán vinným v sedmi bodech obžaloby včetně lhaní Kongresu, ovlivňování svědka a maření vyšetřování. Prokuratura původně požadovala trest v rozmezí sedmi až devíti let.

Trump navržený trest kritizoval jako příliš přísný a ministr spravedlnosti William Barr doporučil nižší trest.

Podle dnešního rozsudku dostal Stone 18 měsíců za ovlivňování svědka, 12 měsíců za lhaní a 40 měsíců za maření vyšetřování. Tresty si bude odpykávat souběžně. K verdiktu patří ještě pokuta 20 tisíc dolarů (465 tisíc korun).

Zdroj: ČTK
Další zprávy