Praha – Za kartu opencard už Praha zaplatila 1,741 miliardy korun. Miliardu z toho stál provoz, kapitálové výdaje vyšly na 665 milionů korun. Podle posudku společnosti NEXIA AP a.s. je projekt předražený, zastaralý a neužitečný.
Výhodný je prý pouze pro majitele majetkových práv k opencard, firmu eMoneyServices (EMS).
"Opencard není karta Pražana, ale vlastně jen elektronická tramvajenka. Projekt nemá žádné vize, žádné cíle a žádný ekonomický model," řekl Valdemar Linek z NEXIA AP a.s. "Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos," dodal.
Opencard je podle něj výhodná pouze pro společnost eMoneyServices (dříve Haguess), která podle výsledků posudku na celé zakázce vydělala 650 milionů korun. Město podle něj od začátku hrálo podřadnou roli.
"Auditor nám sdělil, že to pro Prahu výhodné není. Způsob, jakým opencard funguje, je rovněž pro Prahu velkou finanční zátěží a navíc je vázaná na jednoho dodavatele," reagovala na výsledek primátorka Adriana Krnáčová. Mluvčí EMS Martin Opatrný s výsledkem posudku nesouhlasí: "EMS obdržela od roku 2013 pouze 140 milionu korun. Příjmy firmy Haguess s EMS nesouvisí."
Podle auditora je tak nyní nejlepší nevydávat nové karty, projekt prodloužit do roku 2018 a hledat mezitím jiné řešení. "Je třeba využívat jen aplikaci dopravního podniku DOS, protože to je jediný subjekt, který umí systém provozovat," dodal.
Zcela nereálná je podle něj možnost, že by někdy opencard sloužila jako multifunkční karta.
"Máme předběžné opatření soudu, aby systém zůstal funkční, máme papírové kupony a pomalu se připravuje předávání systému do rukou společnosti Operátor Opencard," řekl k celé situaci Jakub Michálek (Piráti).
Nejdůležitější je podle něj nyní nepřekračovat počet licencí a neomezovat otevřenou soutěž.
Adriana Krnáčová (za ANO) uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli, protože je pro město nevýhodná. "Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS," řekla. Zda to bude znamenat konec opencard, přímo neuvedla.
"Jestliže závěry společnosti Nexie prokázaly, že hlavní město není schopné se o opencard postarat, EMS je připravena opencard převzít, spravovat, provozovat a především rozvíjet bez dalších investic Prahy,“ uvedl Opatrný.
Návrat k papíru
Radní už dříve schválili částečný návrat k papírovým kuponům, které mají být alternativou k opencard.
Ještě letos by navíc podle primátorky měli mít cestující k dispozici otevřenou platformu, na základě které budou libovolně volit mezi různými druhy cestovních dokladů. Kromě elektronických jízdenek jsou ve hře i bezkontaktní platební karty.
Krnáčová už dřív zmínila možnost rozšíření jiné problematické smlouvy s firmou Erika, která dodává SMS jízdenky. Proti tomu se zvedla vlna nevole jak v řadách opozice, tak i koalice.
Městu docházejí licence
Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Kartu opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících.
Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.