Piráti: SMS lístky jsou drahé, Praha tratí 40 milionů ročně

Petr Koděra Eliška Nová, Petr Koděra
23. 4. 2015 13:43
Praha zvažuje uzavřít další dodatek ke smlouvě na SMS jízdenky, kterou vyšetřuje policie. Objevily se přitom další pochybnosti o výhodnosti kontraktu mezi dopravním podnikem a firmou Erika.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha – Kvůli obchodu pražského dopravního podniku s telekomunikační firmou Erika, která dodává SMS jízdenky, stíhají protikorupční detektivové mimo jiné bývalého šéfa dopravního podniku Martina Dvořáka.

Nyní se objevily další pochybnosti o výhodnosti kontraktu uzavřeného v roce 2008 bez soutěže.

Opoziční politické uskupení Pirátů, které s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) spolupracuje na řešení problémového projektu opencard, totiž nechalo spočítat, že Praha platí Erice nevyšší provize za esemeskové jízdenky napříč celou republikou.

Zatímco například v Plzni si loni Erika účtovala za každou SMS jízdenku marži 14,4 procenta, v Praze to bylo o téměř deset procentních bodů více. A to i přesto, že v Praze nakoupí cestující v celkovém objemu mnohem více elektronických lístků než na západě Čech. "S nadsázkou můžeme hovořit o množstevní přirážce," říká předseda zastupitelského klubu pirátů Jakub Michálek.

Dodal, že stávající smluvní podmínky jsou "tristní". "Praha přichází minimálně o 40 milionů korun ročně," podotkl Michálek.

Zástupci Eriky ale trvají na tom, že na kontraktu není nic špatného. "Smlouvu považujeme za vyváženou a pro obě strany výhodnou," řekl firemní mluvčí Kamil Chalupa.

Dodal, že srovnávání marží v jednotlivých městech je jeden ze stále opakovaných omylů, je totiž zapotřebí uvést všechny detaily. A to prý piráti neudělali.

"Každé město, kde SMS jízdenky fungují, si v zadávací dokumentaci definuje vlastní nastavení smluvní odměny a vůbec rozsahu celého systému, záleží například také na cenotvorbě tarifů u SMS jízdenek," podotkl Chalupa s tím, že dvě třetiny z 24procentní marže odchází do kapsy mobilním operátorům.

Foto: Česká pirátská strana

Piráti přesto na základě analýzy navrhují, aby dopravní podnik začal se společností Erika jednat o dalším snížení provize.

Praha by navíc podle nich mohla zvýšit cenu SMS jízdenky až o pět procent, čímž by klesl jejich prodaný počet a naopak by se zvýšil prodej papírových kuponů, z nichž dopravní podnik dostává víc peněz. V roce 2018, až smlouva skončí, by pak Praha měla podle pirátů vypsat výběrové řízení na nového dodavatele. 

Další peníze z pochybné smlouvy?

Piráti zadali analýzu marží, protože kritizovaná a prakticky nevypověditelná desetiletá smlouva se aktuálně dostala znovu na scénu.

Primátorka Krnáčová totiž oznámila, že Praha zvažuje uzavřít s Erikou smluvní dodatek. Podle něj má firma zajistit další službu – aplikaci do mobilních telefonů, kam by si cestující mohli nahrát časové kupony. Tím by Erika z veřejných rozpočtů inkasovala další peníze, přestože zatím není jasné, jak vysoká by tentokrát provize měla být.

Dodatek však budí nedůvěru. Třeba proto, že by novou službu dopravní podnik pořídil bez soutěže stejně jako SMS jízdenky. Přitom Praha službu vůbec nepotřebuje teď hned. Časové kupony se totiž rozhodla nabízet i v papírové podobě jako před několika lety pod tíhou obav, že současný provozovatel systému opencard, s nímž se soudí, by mohl aplikaci zablokovat. A způsobit tak problémy více než jednomu milionu cestujících, kteří mají v systému aktuálně nahrané několikaměsíční nebo roční jízdenky za dvě miliardy korun.

"Nechápu, proč radnice otevírá dveře firmě, která se do dopravního podniku dostala bez výběrového řízení," říká David Ondráčka, ředitel nevládní protikorupční organizace Transparency International, která obchody dopravního podniku dlouhodobě sleduje.

"Dopravní  podnik by  měl  hledat  způsob,  jak  se  ze  smlouvy  vyvázat,  a  ne  ji naopak rozšiřovat," přidala se Petra Kolínská, zastupitelka za Trojkoalici a členka dozorčí rady dopravního podniku.

Čí to byl nápad?

Když se v těchto souvislostech server Aktuálně.cz snažil zjistit, kdo dodatek ke stávající problémové smlouvě s Erikou navrhl a proč, nedopídil se konkrétního jména, ani přesvědčivého důvodu. Město i dopravní podnik ukazují na toho druhého.

"S touto variantou přišel dopravní podnik," řekla primátorka.

Dopravní podnik ale od začátku tvrdí, že s Erikou jedná na základě žádosti města. Poté, co Krnáčová označila za autora nápadu s rozšířením smlouvy dopravní podnik, navíc dává městská společnost zpátečku.

"Jestli tohle paní primátorka řekla, tak já dopředu můžu říct, že my do takového projektu vůbec nepůjdeme. Jestliže to není v zájmu města, tak to není ani v zájmu dopravního podniku," řekl generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Dopravní podnik navíc tento týden oznámil, že raději ještě nechá celou smlouvu s Erikou prověřit vnitřními auditory, než by uzavřel další, už devátý, dodatek.

Piráti ovšem pochybují o smysluplnosti další prověrky. "Spíše než audit výhodnosti smlouvy, která je naprosto očividně nevýhodná, je třeba urychleně začít jednat o snížení ceny," říká Jakub Michálek.

Smlouva z Dvořákovy éry

Smlouvu na SMS jízdenky uzavřel dopravní podnik v roce 2008 za ředitelování Martina Dvořáka - tehdy ještě s firmou Crowsnest, kterou později Erika celou převzala. Smlouvu s Crowsnestem, uzavřenou bez soutěže, pak začala stejně jako další smlouvy dopravního podniku (na papírové jízdenky nebo pronájem prodejních míst) před třemi lety vyšetřovat policie.

Že s původní smlouvou, která během posledních let doznala řady změn, není něco v pořádku, uznal nakonec i obviněný exšéf dopravního podniku Martin Dvořák. "Jediná smlouva, o které se dá polemizovat o její výhodnosti z hlediska doby trvání, je na SMS jízdenky," řekl Dvořák před třemi lety České televizi.

Kromě Dvořáka policie předloni obvinila mimo jiné i bývalého šéfa představenstva společnosti Crowsnest Antonína Vilímce. Jeho stíhání ale státní zástupce zastavil poté, co Vilímec v prosinci 2013 zemřel.

 

Právě se děje

před 34 minutami

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné. 

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.

Zdroj: ČTK
Další zprávy