Piráti: SMS lístky jsou drahé, Praha tratí 40 milionů ročně

Petr Koděra Eliška Nová, Petr Koděra
23. 4. 2015 13:43
Praha zvažuje uzavřít další dodatek ke smlouvě na SMS jízdenky, kterou vyšetřuje policie. Objevily se přitom další pochybnosti o výhodnosti kontraktu mezi dopravním podnikem a firmou Erika.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha – Kvůli obchodu pražského dopravního podniku s telekomunikační firmou Erika, která dodává SMS jízdenky, stíhají protikorupční detektivové mimo jiné bývalého šéfa dopravního podniku Martina Dvořáka.

Nyní se objevily další pochybnosti o výhodnosti kontraktu uzavřeného v roce 2008 bez soutěže.

Opoziční politické uskupení Pirátů, které s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) spolupracuje na řešení problémového projektu opencard, totiž nechalo spočítat, že Praha platí Erice nevyšší provize za esemeskové jízdenky napříč celou republikou.

Zatímco například v Plzni si loni Erika účtovala za každou SMS jízdenku marži 14,4 procenta, v Praze to bylo o téměř deset procentních bodů více. A to i přesto, že v Praze nakoupí cestující v celkovém objemu mnohem více elektronických lístků než na západě Čech. "S nadsázkou můžeme hovořit o množstevní přirážce," říká předseda zastupitelského klubu pirátů Jakub Michálek.

Dodal, že stávající smluvní podmínky jsou "tristní". "Praha přichází minimálně o 40 milionů korun ročně," podotkl Michálek.

Zástupci Eriky ale trvají na tom, že na kontraktu není nic špatného. "Smlouvu považujeme za vyváženou a pro obě strany výhodnou," řekl firemní mluvčí Kamil Chalupa.

Dodal, že srovnávání marží v jednotlivých městech je jeden ze stále opakovaných omylů, je totiž zapotřebí uvést všechny detaily. A to prý piráti neudělali.

"Každé město, kde SMS jízdenky fungují, si v zadávací dokumentaci definuje vlastní nastavení smluvní odměny a vůbec rozsahu celého systému, záleží například také na cenotvorbě tarifů u SMS jízdenek," podotkl Chalupa s tím, že dvě třetiny z 24procentní marže odchází do kapsy mobilním operátorům.

Foto: Česká pirátská strana

Piráti přesto na základě analýzy navrhují, aby dopravní podnik začal se společností Erika jednat o dalším snížení provize.

Praha by navíc podle nich mohla zvýšit cenu SMS jízdenky až o pět procent, čímž by klesl jejich prodaný počet a naopak by se zvýšil prodej papírových kuponů, z nichž dopravní podnik dostává víc peněz. V roce 2018, až smlouva skončí, by pak Praha měla podle pirátů vypsat výběrové řízení na nového dodavatele. 

Další peníze z pochybné smlouvy?

Piráti zadali analýzu marží, protože kritizovaná a prakticky nevypověditelná desetiletá smlouva se aktuálně dostala znovu na scénu.

Primátorka Krnáčová totiž oznámila, že Praha zvažuje uzavřít s Erikou smluvní dodatek. Podle něj má firma zajistit další službu – aplikaci do mobilních telefonů, kam by si cestující mohli nahrát časové kupony. Tím by Erika z veřejných rozpočtů inkasovala další peníze, přestože zatím není jasné, jak vysoká by tentokrát provize měla být.

Dodatek však budí nedůvěru. Třeba proto, že by novou službu dopravní podnik pořídil bez soutěže stejně jako SMS jízdenky. Přitom Praha službu vůbec nepotřebuje teď hned. Časové kupony se totiž rozhodla nabízet i v papírové podobě jako před několika lety pod tíhou obav, že současný provozovatel systému opencard, s nímž se soudí, by mohl aplikaci zablokovat. A způsobit tak problémy více než jednomu milionu cestujících, kteří mají v systému aktuálně nahrané několikaměsíční nebo roční jízdenky za dvě miliardy korun.

"Nechápu, proč radnice otevírá dveře firmě, která se do dopravního podniku dostala bez výběrového řízení," říká David Ondráčka, ředitel nevládní protikorupční organizace Transparency International, která obchody dopravního podniku dlouhodobě sleduje.

"Dopravní  podnik by  měl  hledat  způsob,  jak  se  ze  smlouvy  vyvázat,  a  ne  ji naopak rozšiřovat," přidala se Petra Kolínská, zastupitelka za Trojkoalici a členka dozorčí rady dopravního podniku.

Čí to byl nápad?

Když se v těchto souvislostech server Aktuálně.cz snažil zjistit, kdo dodatek ke stávající problémové smlouvě s Erikou navrhl a proč, nedopídil se konkrétního jména, ani přesvědčivého důvodu. Město i dopravní podnik ukazují na toho druhého.

"S touto variantou přišel dopravní podnik," řekla primátorka.

Dopravní podnik ale od začátku tvrdí, že s Erikou jedná na základě žádosti města. Poté, co Krnáčová označila za autora nápadu s rozšířením smlouvy dopravní podnik, navíc dává městská společnost zpátečku.

"Jestli tohle paní primátorka řekla, tak já dopředu můžu říct, že my do takového projektu vůbec nepůjdeme. Jestliže to není v zájmu města, tak to není ani v zájmu dopravního podniku," řekl generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Dopravní podnik navíc tento týden oznámil, že raději ještě nechá celou smlouvu s Erikou prověřit vnitřními auditory, než by uzavřel další, už devátý, dodatek.

Piráti ovšem pochybují o smysluplnosti další prověrky. "Spíše než audit výhodnosti smlouvy, která je naprosto očividně nevýhodná, je třeba urychleně začít jednat o snížení ceny," říká Jakub Michálek.

Smlouva z Dvořákovy éry

Smlouvu na SMS jízdenky uzavřel dopravní podnik v roce 2008 za ředitelování Martina Dvořáka - tehdy ještě s firmou Crowsnest, kterou později Erika celou převzala. Smlouvu s Crowsnestem, uzavřenou bez soutěže, pak začala stejně jako další smlouvy dopravního podniku (na papírové jízdenky nebo pronájem prodejních míst) před třemi lety vyšetřovat policie.

Že s původní smlouvou, která během posledních let doznala řady změn, není něco v pořádku, uznal nakonec i obviněný exšéf dopravního podniku Martin Dvořák. "Jediná smlouva, o které se dá polemizovat o její výhodnosti z hlediska doby trvání, je na SMS jízdenky," řekl Dvořák před třemi lety České televizi.

Kromě Dvořáka policie předloni obvinila mimo jiné i bývalého šéfa představenstva společnosti Crowsnest Antonína Vilímce. Jeho stíhání ale státní zástupce zastavil poté, co Vilímec v prosinci 2013 zemřel.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 7 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 9 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy