Praha - První autobusy se rozjely po Praze už v roce 1908. Jenže o rok později praskl jednomu z autobusů hnací řetěz a při jízdě z kopce se stal neovladatelný. Zastavit se ho tenkrát podařilo těžko. Pro Elektrické dráhy to znamenalo konec autobusové dopravy. K městské hromadné dopravě se znovu připojily až v roce 1925. Od té doby jezdí pravidelně.
První linka vyjela 21. června z Čechova náměstí ve Vršovicích směrem do Záběhlic. Tehdy ještě označená písmenem A. Druhá linka – béčko – jezdila z Pankráce do Kunratic. Písmeny se autobusové linky označovaly až do roku 1951.
Autobusy přišly vhod hlavně kvůli tomu, že se Praha rozrůstala. V roce 1922 vznikla takzvaná Velká Praha, k historickému centru se přidaly asi tři desítky obcí. "Stavět tramvajové koleje do nových čtvrtí by bylo nákladné," vysvětluje archivář dopravního podniku Pavel Fojtík.
Na rozdíl od tramvají měly Elektrické podniky v autobusové dopravě konkurenci. Autobusy provozovala například Česká státní pošta – kromě dopisů vozila i cestující. Svoje vozidla měly také Československé dráhy, s nimi se jezdilo do Modřan nebo na Zbraslav. Kromě nich ale autobusovou dopravu provozovala i celá řada soukromníků.
I tak byly ale autobusy pro Elektrické dráhy zpočátku velmi ztrátové a nový způsob dopravy pokrývaly zisky z tramvají. Největší autobusový boom tak nastal až v 60. letech, jednoduše proto, že tramvaje už byly hodně přetížené.
Podívejte se v naší galerii, jaké autobusy v Praze jezdily.