reklama
 
 

Exprimátor: Stavbu metra kritizoval i Lich, pak skončil

Aktualizováno 2. 10. 2013 20:33
Za personálními změnami může být kritika IDS, míní Bohuslav Svoboda.

Praha - Výměna ředitele pražskému dopravnímu podniku nepomůže. Chyba je totiž na straně dozorčí rady a města, tvrdí v rozhovoru pro Aktuálně.cz exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Když minulý týden skončil dosavadní ředitel Milan Křístek, bylo to oficiálně kvůli tomu, že nedokázal vyjednat snížení dodávek tramvají od Škody Transportation.

Podle někdejšího vládce Prahy však za jeho koncem může být kritika společnosti IDS. Ta dohlíží na stavbu metra A z Dejvic do Motola. Křístek nechal její práci zkontrolovat a audit odhalil závažná pochybení, která by mohla ohrozit dotace z Evropské unie.

Exprimátor Svoboda tvrdí, že pochybnosti o práci IDS měl i předchozí ředitel Vladimír Lich. A kritikou firmy se měl znelíbit TOP 09, jejíž členové jsou s ní provázaní. (O vazbách mezi strategickou firmou a politiky psal deník Insider, pozn. red.)

"Když jsme začali mluvit o IDS, bylo to nejspíš jedna z věcí, která stála místo ředitele Liche," říká nyní Bohuslav Svoboda.

Aktuálně.cz: Pod taktovkou TOP 09 se během roku podruhé vyměnil ředitel dopravního podniku. Myslíte si, že hlavní problém je právě v osobě ředitele?

Nemyslím si to, chyba je v managementu jako takovém. Akcionáře představuje rada hlavního města a nominuje lidi do dozorčí rady. Zavedli německý model řízení, takže dozorčí rada vykonává práva akcionáře. Je proto třeba uvažovat, jestli je ta dozorčí rada dobrá, jestli dobře vykonává svoji kontrolní činnost. Je potřeba si připomenout, že to byla TOP 09, která odvolala generálního ředitele Liche. Ten dokázal to, co já považuju za jediné správné - rozložil platbu za ty tramvaje v čase. Tak aby se dopravní podnik mohl nadechnout a začít platit. Oni ho odvolali a všechny ty dohody padly.

A.cz: Právě neúspěchy při vyjednávání se Škodou Transportation jsou oficiálním důvodem konce ředitele Křístka. Nechtělo po něm ale město v případě tramvají téměř nemožné?

Jsem přesvědčen o tom, že mu dávali špatné zadání. Že se smlouva vypoví, je špatný plán. To brzdí ředitele, aby to řešil jinou cestou.

A.cz: Sám Křístek tvrdí, že ve skutečnosti ho připravil o místo audit, ve kterém upozornil na špatnou práci IDS při stavbě metra.

Je to možné. Když jsme my začali mluvit o IDS, bylo to nejspíš jedna z věcí, která stála místo ředitele Liche.

A.cz: Takže se o problému s IDS vědělo už za Liche?

Věděli jsme, že jsou tam vazby radního Pařízka na IDS, že je jejich zaměstnancem. A také, že tam jsou úzké vazby mezi tehdejším předsedou TOP 09 Laudátem a IDS. Věděli jsme, že IDS svoji roli toho, kdo zodpovídá za stavbu, neplní. Ten samý problém jsme přece museli řešit u tunelu Blanka, ještě když jsme byli v koalici. Nevěděli jsme, jestli smíme nebo nesmíme proplácet faktury, podklady od IDS totiž neexistovaly. IDS se jako červená nit táhne všemi velkými stavbami.

A.cz: A proč jste s tím něco nedělali?

Když jsme začali něco dělat, tak odvolali ředitele Liche. Když jsme se na to moc ptali, tak to možná byl jeden z důvodů, proč se rozpadla koalice.

A.cz: Jak by měl nyní postupovat čerstvě zvolený ředitel Jaroslav Ďuriš?

Krok číslo jedna je komunikace se Škodou a snaha dohodnout se na změně smluvních podmínek, co se týče časového splácení nebo frekvence odběru, tak, aby se s tím město dokázalo vyrovnat. Podnik musí hledat své vnitřní zdroje. Možnost vnitřních úspor je obrovská. Když byl odvolán ředitel Lich, podala se trestní oznámení a ty věci se do dneška nevyřešily. Nevíme, jestli nějaké peníze stále neodcházejí k nějakým prostředníkům. Je také nutné se zabývat otázkou jízdného, jestli je jeho výše odpovídající.

autor: Lucie Stuchlíková | 2. 10. 2013 18:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama
    reklama