Ústí nad Orlicí - Tento týden představili projektanti poslední verzi návrhu modernizace nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý vyjádřil nesouhlas s řešením, které nepočítá s využitím staré budovy.
"Skanzen mezi kolejemi nechceme," uvedl náměstek Jan Tichý. Potvrdil, že Pardubický kraj by přivítal, kdyby kulturní památka plnohodnotně sloužila lidem v souvislosti s provozem železniční dopravy.
"Nepovažuji za nutné stavět novou výpravní budovu za miliony korun. Když se podařilo zachránit historickou budovu, tak by se měla co nejvíce využívat jako zázemí pro provoz i cestující," uvedl náměstek Tichý.
Za zajímavé řešení pokládá alternativní využití stávající historické budovy, kde budou například pokladny, nebo dopravní kanceláře včetně nezbytných technologií. Při této příležitosti náměstek hejtmana upozornil na existující projekt firmy SUDOP, který již před lety počítal s využitím historické budovy a situoval kolejiště tak, aby objekt mohl být využíván pro provozní účely.
Nádraží mezi kolejišti: Nevhodné, ale historické
Nádraží je situováno mezi kolejišti a vede k němu cesta přes problematický a dnešním normám nevyhovující široký přejezd na silnici.
Budově z roku 1874 hrozila demolice, občanské sdružení Nádraží nedáme! úspěšně usilovalo o to, aby se stala kulturní památkou. Proti demolici se postavily v internetové petici tisíce lidí.
Hádky o nádraží zbrzdily práce na koridoru v Ústí nad Orlicí. Měl se stavět už v roce 2009, práce se však rozeběhnou až o tři roky později.
"Pardubický kraj má mimořádný zájem na tom, aby doprava na koridoru mezi Českou Třebovou a Pardubicemi byla co nejdříve vyřešena. Železnici považujeme za klíčovou v připravované koncepci dopravy," řekl před časem hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.