Základy konstrukce mostu ve Studénce nebyly podsypané

ČTK ČTK
23. 9. 2013 13:55
U okresního soudu to řekl soudní znalec z Českého vysokého učení technického
Foto: Aktuálně.cz

Nový Jičín - Základy postavené pro podpůrnou konstrukci mostu ve Studénce na Novojičínsku byly špatně připravené a podsypané. Nerovnoměrně vlivem zatížení sedaly.

Před Okresním soudem v Novém Jičíně to uvedl soudní znalec Milan Holický z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém, který vypovídá v případu železničního neštěstí už druhý den.

Prohlásil, že pokud by byl fotbalový rozhodčí, rozdával by za takové chyby červené karty.

Základy měly být podsypané struskou 

Základy kovových konstrukcí byly připravené z několika na sebe položených železobetonových panelů. Ty podle projektu měly být podsypané struskou.

"O kvalitě podsypání mám pochybnosti. Některé podle fotodokumentace nebyly podsypané vůbec," řekl Holický. Ten se domnívá, že vlivem zatížení pak základy nerovnoměrně klesaly a to byl první projev nestability podpěrné konstrukce.

Ta se zřítila a za ní spadl na železniční trať opravovaný most. Znalec najatý společností Bögle a Krýsl tak poukazuje, že na vině jsou pracovníci, kteří konstrukci a její založení připravili.

Tedy zaměstnanci firmy ODS - Dopravní stavby Ostravy. Jejich advokáti naopak zpochybňují nestrannost posudku.

Podle něj není důvěryhodný, protože znalec při určování příčiny zřícení mostu do svých úvah nezahrnul činnost pracovníků společnosti Bögl a Krýsl, kteří krátce před pádem mostu do kolejiště zahájili vysunování mostovky přes železniční trať.

I podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků.

Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali.

Konstrukce byla nerovnoměrně zatížena

Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení podpůrné konstrukce a jejího následného zřícení.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008.

Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy