Dovoz "šedých" mobilů nekončí. ČOI rozdávala pokuty

Miloslav Lubas
4. 11. 2010 10:42
Zákazníkům, kteří si koupí mobily s dodatečně nahranou češtinou, hrozí zklamání
Foto: Ondřej Besperát

Liberec - Česká obchodní inspekce stále bojuje s takzvaný "šedým" dovozem mobilních telefonů.

Ten sice není nelegální, ale obchodníci často zatají kupujícím informace o tom, že přístroj není primárně určen pro český trh.

Letos inspektoři kontrolovali mobily více než desetkrát. Vyrazili do prodejen v Libereckém, Plzeňském a Jihomoravském kraji a v Praze.

Ve všech třech krajích dopadla špatně polovina obchodníků, v Praze inspektoři zjistili nedostatků méně.

"Šlo o první naši akci zaměřenou na obchody s mobily. Prodejci většinou ani nevěděli, že musí zákazníky o dodatečně nahrané češtině informovat," řekla Aktuálně.cz zástupkyně ředitele České obchodní inspekce (ČOI) v Libereckém a Ústeckém kraji Marcela Kohoutková.

"Uložili jsme jim proto nižší pokuty - převážně dva až tři tisíce korun. V případě, kdy inspektoři zjistili v jednom obchodě nedostatky u sedmi z patnácti telefonů, dosáhla pokuta deset tisíc korun," dodala.

Lidé se většinou na ČOI obracejí sami. "Jeden zákazník si například koupil na internetu za 10 tisíc korun mobil, který stojí v běžné prodejně okolo 15 tisíc korun. Objednal si ho i kvůli navigaci. Netušil však, že v ní je mapa Asie, a nikoliv Evropy," popsala jeden z případů.

Čeština nemusí telefonům svědčit

V mobilech, které končí na tuzemském místo na zahraničním trhu, není čeština jazykem pro komunikaci se zákazníkem. Do telefonu se nahrává dodatečně a podle Kohoutkové hrozí, že v něm "udělá paseku".

"Telefony určené pro jiné státy se smí do České republiky dovážet a obchodníci neporušují žádné zákony, pokud je tady prodávají. Musí však zákazníky upozornit, že čeština je do mobilů nahraná dodatečně. Mnoho z nich jim to ale neřekne," vysvětlila jeden z důvodů postihů.

Kohoutková dodala, že pro zákazníky není jednoduché, aby si při reklamaci vymohli vrácení peněz nebo výměnu drahého mobilu.

Inspekce se obrací se žádostmi o spolupráci přímo na renomované výrobce mobilů. "Například Nokii dodatečné nahrávání češtiny do telefonů vadí a dělá pro nás ochotně posudky. Narazili jsme ale i na firmu, jejíž zástupce nás odmítl," shrnula Kohoutková.

 

Právě se děje

Další zprávy