Karlovy Vary - Ochránci památek požadují, aby bylo zdevastované Horní nádraží v Karlových Varech vyhlášeno za nemovitou kulturní památku.
S iniciativou Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR přichází v době, kdy vrcholí příprava stavby nové odbavovací budovy nádraží, již mají České dráhy dokončit do roku 2012 za 46,5 milionu korun.
Tato budova vzhledem nerespektuje světový význam Karlových Varů, informoval viceprezident asociace Martin Kadrman.
Asociace svou aktivitu zdůvodňuje tím, že původně mělo projít Horní nádraží pouze revitalizací se zachováním původní budovy. Společnost Grandi Stazioni, která měla projekt realizovat, od něj ale nakonec ustoupila. Podle Kadrmana úlohu Grandi Stazioni převzaly České dráhy, avšak zvolily nevhodnou variantu přestavby.
"Chtějí původní budovu zbourat a nahradit ji bezpohlavním shlukem skla a oceli. Navržená nová budova vypadá spíše jako nepovedený malý hokejový stadion," poznamenal.
Horní nádraží nijak vzácné není, říká historik
Podle karlovarského historika Stanislava Burachoviče stará budova Horního nádraží však není nijak vzácná a její vyhlášení za nemovitou kulturní památku proto nemá smysl.
"Je to jenom torzo původního nádraží, které bylo téměř celé zničeno při náletu v roce 1945. Tak nevidím důvod, proč ji chránit. Město potřebuje moderní nádraží. V tomto se s názorem asociace neshodnu," dodal.
Asociace přesto žádá, aby bylo z nádraží postaveného v roce 1869 chráněno alespoň zachovalé torzo. A to podle původního projektu architekta Patrika Kotase a společnosti Grandi Stazioni z roku 2004.
České dráhy představily projekt nové železniční stanice Horní nádraží v říjnu 2010 s tím, že bude stará budova zbořena. Nikdo k tomu neměl námitky. ČD mají rovněž odborná stanoviska o tom, že budova není památkově významná, řekla mluvčí drah Radka Pistoriusová. "Nyní běží u Drážního úřadu řízení k vydání stavebního povolení," dodala.
Podnětem asociace by se mělo zabývat ministerstvo kultury, které záležitost předá územnímu odbornému pracovišti Národního památkové úřadu v Lokti, uvedl jeho ředitel Karel Tomáš. Aktivita asociace podle něj není nová, o památkovém významu Horní nádraží se hovoří delší čas.
"Návrh bude řešit naše komise a dojde k nějakému závěru. Ten předá ministerstvu, kde se jím asi bude zabývat další komise, protože se jedná o poměrně složitý případ. Jasno by mohlo být do konce roku," uvedl.
Asociace tento týden rovněž požádala, aby na ni byly bezúplatně převedeny památkově chráněné objekty v bývalých lázních Kyselka.