Brno - Růst měst a příliv obyvatel s sebou přináší také zvýšené nároky na dopravu. Velká města se tak často potýkají s dopravními zácpami a nedostatkem parkovacích míst. O plánování dopravy, urbanismu, architektuře a chytrém městě budou ve středu 16. května v Brně diskutovat odborníci i veřejnost.
Podle odhadů OSN bude do roku 2050 žít ve městech 66 procent světové populace. Ačkoliv stávající model dopravy ve městech stojí na veřejné dopravě, stále více se metropole potýkají s přílivem individuální dopravy - automobilů.
Ve městech navíc rostou nové čtvrti, které svým občanům poskytují nejen bydlení, ale i možnost zaměstnání, služeb a trávení volného času v okruhu méně než dvou kilometrů.
"Snižuje se tak potřeba a doba dopravních přesunů. Takové urbanistické projektování v kombinaci s kvalitní hromadnou dopravou přispívá ke zkvalitnění podmínek života ve velkoměstech," upozorňují organizátoři debaty s tím, že ne vždy se takový koncept setká s chutí obyvatel tento model akceptovat.
Debata nazvaná "Dostupné město je (není) jedno velké parkoviště" proběhne ve středu 16. května od 17 hodin na Fakultě architektury Vysokého učení technického v Brně. Zúčastní se jí urbanista Jiří Fixela, šéfredaktor časopisu CityOne David Bárta, vedoucí Ústavu urbanismu FA VUT v Brně Karel Havliš nebo architekt Tomáš Kozelský.