Analytici: Funkce brněnských veletrhů je nezastupitelná

Anna Bromová
10. 1. 2014 15:41
Společnost Veletrhy Brno si nechala zpracovat rozsáhlou analýzu dopadů svého působení
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Velketrhy Brno

Brno - Výdělečnost veletržnictví v Brně přesně kopíruje stav české ekonomiky i jednotlivých oborů. To je jeden ze závěrů, který plyne z analýzy, kterou si společnost Veletrhy Brno (BVV) nechala zpracovat nezávislou firmou Cyrrus. Jejím hlavním účelem však bylo ukázat, že je význam fungování brněnského výstaviště nezastupitelný jak pro město, tak pro celou republiku.

Za analyzované období, mezi roky 2003 - 2012, odhadli odborníci útratu návštěvníků, vystavovatelů ale i investice BVV na průměrné 3,15 miliardy korun za rok. Tyto peníze hrají podle ředitele výstaviště Jiřího Kuliše významnou roli hlavně pro Brno.

Průměrná útrata návštěvníka na veletrhu je 590 korun

Z výdajů vystavovatelů a návštěvníků až ze 70% těží právě město. "Každý návštěvník vytáhl ze své peněženky průměrně 590 Kč za to, aby se mohl podívat na veletrh," vysvětlil hlavní analytik Karel Potměšil. Tyto peníze návštěvníci utratili za ubytování, nákupy, ale také za jídlo.

I díky výstavám dostane práci velké množství lidí, jen Veletrhy Brno zaměstnávají čtyři stovky osob. Analytici uvedli, že z primárních výdajů vzniká 1700 pracovních míst, takzvaná multiplikovaná zaměstnanost potom vychází průměrně až na 5700 osob za rok.

Ředitel Kuliš navíc vidí velký přínos BVV v tom, že se stará o funkcionalistické pavilony brněnského výstaviště. "Díky naší pravidelné údržbě nedojde k tomu, že by muselo město provést jednorázovou obrovskou investici do rekonstrukce budov, jako tomu bylo u vily Tugendhat," řekl k tématu památkové péče. Společnost investuje do péče o historicky významné pavilony ročně pět milionů korun.

Existence brněnského výstaviště je však významná i pro Českou republiku obecně. V areálu, který patří mezi třicet největších na celém světě, se ročně koná přibližně čtyřicet veletrhů a stejný počet dalších akcí. Mezinárodní zastoupení na jednotlivých akcích, určují směr celému veletržnímu oboru v Česku a udržuje jeho konkurenceschopnost ve světě.

Celková analýza i vyzdvihnutí kladů a významu veletrhů se BVV v současné době hodí. Většinový vlastník firmy, německý koncern Messe Düsseldorf, totiž plánuje prodat svých 61% podílu na akciích. O odkup se zajímá i město Brno a Jihomoravský kraj.

 

Právě se děje

Další zprávy