Brusel - Evropská unie musí do konce roku podepsat dohodu o realizaci ambiciózního projektu Galileo. Po řadě dohadů mu v noci na dnešek dali zelenou ministři dopravy členských zemí EU.
Teď se čeká na souhlas všech členů unie. Pokud dohodu stvrdí podpisem, může se Evropa v roce 2013 těšit na vlastní navigační systém konkurující americkému GPS.
Galileo měl podle původních představ fungovat do roku 2012 a náklady neměly překročit 3,5 miliardy eur. Už teď je ve skluzu a z plánované třicítky satelitů je v provozu jediný: testovací sonda Giove A1.
Čas jen do konce roku, zní z Bruselu
Brusel nicméně členy sedmadvacítky varoval, že pokud se nepodaří shodnout na financování více než třímiliardového projektu do konce letošního roku, bude ho Evropská komise muset odložit.
V souvislostech
Čtvrteční dohoda je tak důležitým posunem vpřed.
Fakt, že se šéfové národních resortů dohodli, přivítal především evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot. "Projekt Galileo podpoří ekonomickou a strategickou nezávislost. Vesmírná navigace ukáže naši sílu," řekl.
Proti se původně postavilo Španělsko, které se nechtělo smířit s tím, že kontrolní centrum nebude na Pyrenejském poloostrově, ale v Itálii a Německu. V pátek však i španělští diplomaté připojili svůj souhlas.
Galileo má předčit GPS
Navigační systém GPS se v současné době využívá v dopravě, vědě i turistice. Dokáže totiž na vzdálenost několika metrů přesně určit polohu vozidla či člověka, který s sebou nese GPS přístroj, a to kdekoliv na Zemi.
Galileo by měl být ještě přesnější.
Určení výšky a pozice je založeno na výpočtu, jak daleko se v daném okamžiku nachází přijímač od alespoň čtyř satelitů. Vzdálenost se měří podle toho, jak dlouho každý signál putuje od družice k přijímači.